ISTRAŽIVALI SMO: Gde se prodaje kraft pivo

kraft pivo

Mnogi zanatski pivari muku muče pri plasmanu piva, jer vlasnici ugostiteljskih objekata i trgovinskih lanaca ne pronalaze interes da prodaju kraft piva

Kraft pivarstvo je popularno u svetu od osamdesetih godina prošlog veka. U našu zemlju je stiglo stidljivo početkom devedesetih i od tada do danas potpuno se odomaćilo među konzumentima. Posebno početkom ovog veka, kada masovnije počinje njihovo otvaranje. Domaća kraft scena krenula je uzlaznom putanjom, što zbog novih ukusa i aroma, što zbog potencijalnog prepoznavanja dobrih poslovnih prilika od strane mladih preduzetnika. Jedno vreme je sve išlo glatko, a onda je svet zadesila pandemija i sve je utihnulo. Pandemija je žestoko „udarila“ na ovaj sektor privrede i tada su isplivali ozbiljniji problemi i mane zanatskog pivarstva. Kraft pivo je proizvod koji spada u višu cenovnu kategoriju, te građani sa prosečnim primanjima ne mogu da ga priušte i zato ono bez obzira na primamljiv ukus i ambalažu stoji na policama marketa i restorana i slabo se traži. Zbog toga što nema previše konzumenata, većini ugostiteljskih objekata trenutno nije isplativo da u svoju kartu pića uvrste i nove stilove zanatskih proizvoda.

Tržištem piva gospodare veliki igrači

Mnogi kraftovci muku muče pri plasmanu proizvoda jer vlasnici ugostiteljskih objekata ne pronalaze interes da prodaju kraft piva. S druge strane, ugostiteljski objekti pronalaze interes u saradnji sa velikim pivarama i uvoznicima piva, jer kroz ovaj vid saradnje imaju razne benefite – od frižidera, preko suncobrana, do reklamnih čaša i krigli, odnosno sve ono što spada u trejd marketing. Za zanatske pivare sve ovo je nedostižno i zato ponekad i ne pokušavaju da uđu u ekskluzivnije restorane i kafiće. Nažalost ništa bolje ne prolaze ni kada je u pitanju ulazak u markete, jer da bi dobili svoje mesto na policama, piva bi trebalo da su flaširana, a i za njih bi morali da obezbede i frižidere što opet zahteva dodatno ulaganje i organizaciju. Ako i uspeju da sklope ugovor, a kraft pivo se nađe u ponudi restorana ili na polici supermarketa, trebalo bi imati u vidu da se tada većina njih bori sa velikom konkurencijom na tržištu. Valja istaći da se od 40 zanatskih pivara tek nekoliko probilo na domaćem ili svetskom tržištu, poput pivara Salto, Kabinet i Dogma.

Dobrim idejama do konzumenata kraft piva

Ipak, da bi bar u nekom segmentu imale profit pojedine zanatske pivare sklapaju ugovore sa pivnicama i pabovima kojima prodaju pivo u burićima, koja se toče na licu mesta. Opet, pojedini proizvođači konzumentima nude popularne kraft lagere, a sve u cilju da sa što manje vrsta piva pokrije ukus kod što većeg broja pivopija. Pojavili su se i neki potpuno novi koncepti koji za zaista primeri dobre prakse. Primera radi, Novosadska zanatska pivara je u okviru svog poslovanja otvorila sopstvenu pivnicu Točionica, u kojoj nude zanatske proizvode malih proizvođača, ali i piva iz sopstvene proizvodnje. Sličan koncept napravila je i pivara 3bir iz Novog Sada koja je u okviru proizvodnog pogona otvorila taproom u kojem poklonici krafta mogu da isprobaju nove ukuse i arome. Međutim, njihova točena i flaširana piva mogu da se probaju i u nekoliko jačih ugostiteljskih objekata u Novom Sadu, Beogradu i Zemunu. Jedna od vodećih kompanija na srpskom tržištu, Promont Group u okviru svog poslovanja prozvodi kraft pivo Premier, a ujedno se bave i ugostiteljstvom i hotelijerstvom. Oni su spojili ova dva biznisa, te potrošačima nude pivo u ugostiteljskim objektima u Novom Sadu i Beogradu, kao i u etno selu Vrdnička kula i u hotelu Premier u Vrdniku.

Taproom kao dobar koncept prodaje

Beogradske zanatske pivare takođe u većini slučajeva prodaju pivo u svojim taproom-ovima ili specijalizovanim pivnicama gde plasiraju svoja i konkurentska zanatska piva. Kako bi privukli konzumente sve se češće u pabovima i pivnicama nudi i pivo „za poneti“, koje se puni u plastične čaše i flaše. Pojedine zanatske pivare koje su sklopile ugovore s restoranima i pivnicama nude kraft pivo kao podlogu prilikom uparivanja sa hranom. Međutim, ovo i nije baš najsrećnije rešenje, jer hteli da priznamo ili ne, teško je da danas prosečni građanin može sebi svakodnevno da priušti odlazak na ovakva mesta. Pivopije koje su željne novih ukusa mogu da popiju kraft i na pivskim i gastro festivalima. Ipak, ovo i nije najsrećnije rešenje, jer pozicioniraje piva na ovakav način je zapravo „presipanje iz šupljeg u prazno”. Broj manifestacija tokom godine je ograničen, a konkurencija među izlagačima je sve veća i veća. Svi ovi koncepti prodaje i plasiranja piva su na neki način dobri, ali se nažalost oni mogu pokrenuti samo u velikim gradovima, ali ne i u manjim sredinama. Osim toga prodavnice i lokali u kojima se može pronaći domaće kraft pivo pokrivaju uglavnom Beograd, Novi Sad, Niš, Zrenjanin, Suboticu i još neke veće gradove.

Postoji li čaroban štapić

Za ovu situaciju rešenje bi ipak moglo da se nađe. Jedno od boljih rešenja jeste masovnija prodaja kraft piva kroz online prodaju. Na ovaj način bi mogli značajno da povećaju krug ljudi koji se opredeljuju za kraft pivo, jer je internet sam po sebi jedno veliko svetsko tržište. Male zanatske pivare bi kroz razne aplikacije mogle da  upoznaju markete i specijalizovane prodavnice sa svojom ponudom. Takođe, bilo bi poželjno da se povežu sa sajtovima koji se bave dostavom hrane, ali i sa malim proizvođačima hrane ili manjim restoranima koji su u sličnim problemima. Postoje i drugi interesantni projekti koji bi pružili pomoć zanatskim pivarama da se probiju na evropsko i tržište regiona. Domaće mikro pivare bi trebalo više da se povezuju i udružuju sa inostranim kraft kolegama u zajedničkom kuvanju piva. Vrlo je verovatno da bi na taj način uspeli da uđu i na evropsko ili bar regionalno tržište. Jedan od uspešnih primera ovog poslovanja jeste pivara pivara Dogma koja trenutno izvozi pivo u 23 zemlje sveta.

kraft pivo

Distributeri kao ključ uspeha

Naravno, da bi se povećala prodaja zanatski pivari bi trebalo da se povežu i sa distributerima koji bi plasirali pivo u Srbiji, ali i izvoznicima koji izvozili pivo u inostranstvo. U svemu ovom korisne su i aplikacije, putem kojih korisnici mogu da ocenjuju pivo. Jedna od najcenjenijih jeste platforma RateBeer.com uz pomoć koje su pojedine domaće kraft pivare plasirale pivo na svetsko tržište. Trenutno, najatraktivniji projekat za prodaju kraft piva jeste njegovo pakovanje u dobro dizajnirane limenke. To je trend koji je veoma zastupljen u svetu, mada u Srbiji i dalje postoje predrasude. Pošto kraft pivo nije pasterizovano, niti se u njega stavljaju bilo kakvi dodaci za produženje svežine, limenka je najbolja ambalaža s aspekta očuvanja svežine krafta. Limenke su i lakše za transport i kao takve su pogodnije za uvoznike i distributere. Kako kraft pivo ima i kraći rok trajanja, možda bi zanatski pivari trebali da razmišljaju i o pasterizaciji.  Međutim, mnogi smatraju da bi pasterizacijom uništili autentičan ukus kraft piva. Možda je rešenje u proizvodnji jačih piva, jer kraft pivo sa 5 odsto alkohola ima najčešće rok trajanja oko tri-četiri meseca, dok piva sa 9 odsto alkohola mogu da  stoje i godinu dana, a pojedinim stilovima će se pravilnim skladištenjem čak i poboljšati ukus, tačnije piva će u flaši sazreti.

Facebook
Twitter
LinkedIn
WhatsApp
beerstyle marketing 1