Može li zanatsko pivo privući publiku u Srbiji

Svojevrsna edukacija publike, formiranje tržišta, ali i prilagođavanje njegovim zahtevima, ozbiljnost u poslu koji više nije samo zabava, neki su od pokazatelja da je srpsko kraft pivarstvo odavno izašlo iz kratkih pantalona. Materijalni zahtevi postaju sve izraženiji kako se neka pivara razvija, ali ni moćni finansijski momenat nije sam po sebi dovoljan za dobrog pivara

U svojoj relativno kratkoj, ali burnoj istoriji, srpsko kraft pivarstvo prešlo je put od gerilskih pokušaja usamljenih zaljubljenika u pivo do polica hiper marketa. Međutim, ovo je samo sumarna postavka, kraft scena u Srbiji nije zaokružena, etablirana priča, na mnoga pitanja još uvek nema odgovora, kao što se i mnogi odgovori pojavljuju i ne čekajući postavljena pitanja. Inventivnost, strast, preduzimljivost, ekonomsko okruženje, sposobnost da se snovi pretvore u pouzdan biznis plan, zakonske regulative, dobre i manje dobre ture kuvanja, privlačenje i zadržavanje ljubitelja zanatskog piva, kao i pristup do novih konzumenata, i još mnoge teme i dileme, čine srpski kraft svet živim, punim pouzdano dobrih ukusa, ali i nepredvidljivosti.

Svoja razmišljanja o onom što je prethodilo, šta se danas zbiva i šta nas eventualno čeka u bliskoj budućnosti domaćeg zanatskog pivarstva sa nama deli Biške iz novosadske pivare 3Bir.

– Interesantno je da je kraft u Srbiji počeo da se proizvodi još 1991. godine u pivari Krugher & Brent. Fantastično je da oni i danas rade kao jedan porodični biznis.  Tu je i Sindikat iz Valjeva, oni su krenuli pre 2010. godine, pa Kornjača… To su počeci zanatskog pivarstva, ali moderan kraft u Srbiji počinje, po mom mišljenju, sa Kabinetom. Oni su postavili neki standard, i što se tiče kvaliteta piva i što se tiče širine lepeze proizvoda, pa su sve nove pivare imale na koga da se ugledaju. Kao i svako mlado tržište, bilo je puno fleksibilnosti, nije bilo neke tradicije, znanja koje se prenosi generacijama, učilo se na greškama, eksperimentisalo.

Broj kraft pivara u Srbiji rapidno je rastao iz godine u godinu, povećavao se izbor piva, pojavili su se novi ukusi i arome i neki pivski stilovi sasvim nepoznati ogromnoj većini konzumenata. Uz same kraft pivare, polako je počelo da raste i oblikuje se i domaće tržište.

– Danas je to drugačije. Ljudi znaju šta je kraft, prepoznaju pivske stilove, mogu da razlikuju vrlo kvalitetno pivo od solidnog piva ili solidno od lošeg, tako da ja mislim da je novijim pivarima danas ipak malo teže, manje je fleksibilnosti, možda manje prostora za poigravanje nego što smo imali mi u početku i pivare pre nas. Postavljeni su neki standardi, mislim da su zanatska piva u Srbiji izuzetnog kvaliteta, svi se trudimo da proizvodimo što bolja, kvalitetnija i interesantnija piva. Samim tim i naše tržište će da raste. Eto, ova godina je rekordna po broju festivala, ljudi su profilisali ukus, više se ne traži samo svetlo ili tamno pivo, već su ljudi upoznati sa novim stilovima, znaju šta poručuju ili žele da probaju.

Svojevrsna edukacija publike, formiranje tržišta, ali i prilagođavanje njegovim zahtevima, ozbiljnost u poslu koji više nije samo zabava, neki su od pokazatelja da je srpsko kraft pivarstvo odavno izašlo iz kratkih pantalona. Materijalni zahtevi postaju sve izraženiji kako se neka pivara razvija, ali ni moćni finansijski momenat nije sam po sebi dovoljan za dobrog pivara.

– Danas u Srbiji ima nekih sedamdesetak registrovanih pivara, među kojima ima dosta džipsi pivara koje nemaju svoju opremu, nego im se uslužno radi po njihovim recepturama. Mislim da je to jako bitno za buduće kraft pivare. Mi smo počeli tako, i ne samo mi, i pivare koje su počele tako su uspele. Malo se opipa puls publike, polako se izgrađuje brend i onog trenutka kada vidite da na tržištu ima mesta za vas, tad je prilika da se krene nešto svoje. Ući u partnerstvo, uložiti sopstveni novac, nije bitan model, ali kada vidite da postoji potražnja za vašim pivom, da imate kvalitetan brend i šta da ponudite tržištu, to je prelomni momenat. Samo novčano ulaganje u pivaru, bez prethodnog iskustva, brenda, recepata, može doneti samo probleme.

U tržišnoj trci koja postaje sve ozbiljnija, profesionalan pristup poslovanju, održavanje i povećanje kvaliteta, kao i privlačenje novih ljubitelja piva, utiču i na to da se pojedini kraft pivari izdvajaju i postaju jasno prepoznatljivi, pa nisu samo piva brendovi, nego to postaju i pivare.

– Kabinet sam spomenuo kao nekog ko je, na sreću našeg kraft pivarstva, postavio neke standarde kojima treba težiti. Dogma je u uzletu, fantastično rade, imaju odličan marketing, tako treba da se gradi jedan brend. Pivara  Crow je uvek maštovita, Bobana izuzetno cenim, tu je i Tron, ime koje nudi zaista kvalitetna piva i prepoznatljivost. Naravno, ima i drugih, ovo su samo neka od imena.

Ono što se dešava u svetu, stiže i do nas –  industrijske pivare polako ulaze i u svet zanatskog piva.

– Velike pivare počele su da kupuju kraft pivare, očekujem da će to početi i kod nas da se dešava, ili će ih otvarati u okviru svoje proizvodnje. Udeo kraft piva na našem tržištu nije velik, ali marketinški bi to bio odličan potez i to će se u bliskoj budućnosti najverovatnije događati.

Pre pet godina možda je teško bilo očekivati ovoliki bum zanatskog piva u Srbiji. A šta nam donosi narednih pet godina? Pa, još dobrog piva, razume se.

– Za narednih pet godina očekujem da se scena iskristališe, piva će biti još kvalitetnija, ne samo od nas koji smo sada tu, već i od nekih sasvim novih pivara koji će nastaviti da se pojavljuju. Lično bih voleo da u budućnosti ispratimo neke nove trendove, sa pivima kojih do sada kod nas nije bilo.

Facebook
Twitter
LinkedIn
WhatsApp
beerstyle marketing 1