Online prodaja mogla bi značajno povećati krug ljudi koji se opredeljuju za zanatsko pivo, a u toj situaciji, barem teoretski, čitava država, pa i okruženje, postaju jedno veliko tržište

Tokom nedavnog vanrednog stanja, u situaciji koja nije bila ni malo ružičasta, sa zatvorenim ugostiteljskim objektima, policijskim časom i karantinom, presečenim kanalima distribucije i prodaje, nedostatkom komunikacije sa konzumentima, srpski kraft pivari okrenuli su se online prodaji svojih piva. Svi kažu da su zadovoljni odzivom potrošača, da prodaja ide dobro i da porudžbine stižu iz čitave Srbije. Međutim, stiče se utisak da se radi o iznuđenom potezu i da online prodaja kraft piva kod nas još neko vreme ne bi došla u žižu pažnje domaćih zanatskih pivara, da je životna i poslovna situacija ostala onakva kakva je bila pre nekoliko meseci. Neki od njih imali su pojedine vidove online prodaje i ranije, drugi su ih imali u planovima koje je nepredviđeni sticaj okolnosti ubrzao, ali pritisnuti obavezama svakodnevnog poslovanja nisu imali dovoljno vremena da se, sve do sada, ozbiljnije posvete ovom segmentu prodaje. 

Međutim, ovo nije samo naša priča. U globalnom svetu u kom živimo nisu samo dostignuća slična, nego i problemi, bez obzira na razlike u tržištu. I američki kraft pivari, barem neki od njih, nisu previše pažnje posvećivali online prodaji dok ih situacija nije naterala na to. I oni su suočeni sa istim problemima, njihovi taproom objekti ne rade, barovi i restorani takođe, pa se online prodaja prosto nametnula. Vlasnik jedne od najpoznatijih američkih kraft pivara kaže da su se bavili online prodajom pre petnaestak godina, u samom početku poslovanja kada su bili sasvim mala pivara, ali sada su se, u situaciji kada su im zatvorena dva restorana, ponovo vratili internet prodaji. Razlike svakako postoje, naše tržište jednostavno nije dovoljno jako, dok su američko tržište i online prodaja piva i drugih alkoholnih pića usporeni raznim zakonskim propisima, a čak i u federalnim državama gde su ti zakoni mnogo opušteniji, ovaj vid prodaje nije činio veliki deo ukupnog prometa kraft pivara. Jednostavno, kao da ljudi nisu stekli naviku da svoje omiljeno piće kupuju na taj način. Sve do nedavno, kada se u poslednjih par meseci dogodila prava eksplozija online prodaje svih alkoholnih pića, pa i piva, naravno. Da li će ljudi zadržati ovu naviku kada se sve vrati u normalu i pivnice, barovi i restorani se vrate u akciju, ostaje da se vidi. Ali online prodaja je nešto što svakako ne bi trebalo zanemarivati.

Prema analizi kompanije Frost & Sullivan, koja se bavi istraživanjem tržišta i konsaltingom, do 2030. godine bi vrednost svetske industrije hrane i pića trebala da dostigne 20 – 25 triliona dolara. Međutim, trenutno od ovog zaista gigantskog kolača na online prodaju odlazi samo 1%. I u okviru ovog još uvek skromnog procenta pivo ne stoji najbolje među alkoholnim pićima: među online kupcima alkoholnih pića 65% njih se opredeljuje za vino, 21,2% za žestoka pića, a tek 13,8% njih kupuje pivo na ovaj način. Međutim, najnoviji trendovi ukazuju na to da će se online prodaja svakako povećati.

Broj kraft pivara u svetu i u Srbiji poslednjih nekoliko godina je u velikom porastu, ali stići do što šireg kruga konzumenata predstavlja veliki izazov. Čak i da zamislimo situaciju u kojoj bi policu sa pivom u nekom supermarketu zauzimala samo domaća zanatska piva, toliko ih je da ne bi sva mogla ni da stanu. Prodajna mreža i HoReCa sektor sa prodavnicama i lokalima  u kojima se može pronaći domaće kraft pivo obuhvataju u Srbiji uglavnom Beograd, Novi Sad, Niš i još neke gradove. Online prodaja mogla bi značajno povećati krug ljudi koji se opredeljuju za zanatsko pivo, a u toj situaciji, barem teoretski, čitava država, pa i okruženje, postaju jedno veliko tržište. Male pivare mogu na ovaj način brže da stignu i do marketa i specijalizovanih prodavnica i upoznaju ih sa svojom ponudom. Da li sami ili u saradnji sa poslovnim partnerima, aplikacijama koje se već bave dostavama hrane, možda čak i u saradnji sa malim proizvođačima hrane ili manjim restoranima koji su u sličnim problemima, srpski kraft pivari mogli bi da učine značajan korak u svom poslovanju. Možda bi i neko vičan prodaji, ali i ko poznaje tržište, te poseduje potrebnu inftastukturu i logistiku, mogao da učini nešto u ovom pogledu, možda čak i da napravi objedinjeni web store. Fabrika piva iz Beograda, koja se nalazi u Ada Moll-u, je vrlo izvesno dobar kandidat za poziciju lidera u ovom kanalu prodaje u Srbiji, jer se tokom vanrednog stanja odlično snašla i vrlo uspešno razvila svoj sopstveni web store, a u kom je obuhvatila celokupnu srpsku ponudu kraft piva.

Pored digitalne platforme i web store Fabrike piva, a koja zadovoljava sve kriterijume i sadrži dobro definisanu ponudu, obišli smo i  nekoliko sajtova, jedan velikog lanca marketa i par specijalizovanih samo za prodaju pića, i opšti utisak je, uz tehničke razlike u načinu predstavljanja piva i opštem vizuelnom izgledu, da izbor ponuđenih zanatskih piva iz Srbije ni blizu ne pokriva svo bogatstvo i raznolikost domaće proizvodnje. Mesta za napredak ima puno. Ne treba biti veliki vizionar pa predvideti da će se procenat online kupovine hrane i pića, samim tim i piva, povećavati narednih godina, a ono što nam se događa poslednjih meseci može samo još više ubrzati taj proces.