PREMIUM PIVA: Premijumizacija tržišta piva u Srbiji

Pivski svet je na mnogo načina ušao u novu eru – Novi konzumenti imaju visoku svest o zdravom i aktivnom načinu života, žele da popiju čisto, jasno definisano pivo od kvalitetnih sastojaka i spremni su da popiju količinski manje, ali da za taj kvalitet plate više

Premijumizacija je jedan od onih novih izraza na koje se lagano navikavamo, koji su jezički možda rogobatni, a svakako ih nije lako razgovetno i brzo izgovoriti, posebno posle nekoliko piva viška. Međutim, upravo o tome se radi – premijumizacija podrazumeva kvalitetnije, ali manje količine, pa je teško stići do tih nekoliko piva viška.

Ovaj trend zapravo nije ni malo nov i već dugo je prisutan u industriji pića, pa i piva, ali je ostavio dubok trag i na svoj način oblikovao pivski svet. Premium piva dakle nisu novost, ali su snaga sa kojom itekako treba računati. Početak ovog veka doneo je veliki tržišni bum premium piva, pa je vrednost njegove prodaje između 2007. i 2013. godine porasla za 60%. Trend rasta popularnosti i prodaje ovog piva trebalo bi da se nastavi i u narednom godinama, pa su procene da će globalna marketinška vrednost premium piva 2024. godine dostići skoro 56 milijardi dolara. Već sada, jedan od tri ljubitelja piva prilikom izlaska u bar ili restoran bira premium pivo.

Ne postoji tačna i precizna odrednica koja opisuje šta je to premium pivo. Određivanje na osnovu nivoa alkohola je nedovoljno i previše široko. U principu, radi se o statusu i ugledu koje pivo uživa među potrošačima. Evropski direktor jedne od globalnih pivskih kompanija kaže da je premijumizacija pre rezultat nego cilj i da zavisi od toga da li konzumenti smatraju da neko to zaslužuje. Može se pretpostaviti da se zahvaljujući većoj  ceni proizvodnje stigne do premium kategorije, ali u krajnjoj liniji to zavisi od toga da li konzumenti smatraju da se to zaslužuje. 

Pivski svet je na mnogo načina ušao u novu eru. Pojavljuju se nove generacije konzumenata sa sasvim drugačijim pogledima. Radi se o slagalici sa mnogo delova, a najviše će profitirati oni koji je najpre sastave. Novi konzumenti imaju visoku svest o zdravom i aktivnom načinu života, žele da popiju čisto, jasno definisano pivo od kvalitetnih sastojaka i spremni su da popiju količinski manje, ali da za taj kvalitet plate više. Veliku ulogu u svemu igra i nasleđe brenda, priča koju im nudi i to puno utiče na izbor piva. 

Uloga premium piva naročito je primetna u on trade sektoru. Ugostitelji svih vrsta trude se da i svoju ponudu piva prošire i profilišu kako bi zadovoljili nove ukuse i pratili globalni trend. Uostalom, i brojke govore mnogo – u Velikoj Britaniji gosti pabova, barova, restorana i ostalih ugostiteljskih objekata popili su 2019. godine 66.5 miliona pinti piva manje nego godinu ranije, ali su zato potrošili 177,8 miliona funti više na svoje pivo. Dežurni kritičari smatraju premium samo marketinškim trikom, ali kupci sa svojim opredeljenjima, navikama i tradicijama zaista daju veliki ton. To pokazuju i rezultati istraživanja u kom ljubitelji lager i ejla imaju sasvim drugačiju percepciju premuim piva. Poklonici lagera ističu,između ostalog, bolji kvalitet kao bitnu oznaku premiuma, dok oni koji preferiraju ejl naglašavaju da im je važna dubina ukusa.

Premium piva nisu obavezno samo svetli lageri, kako se to kod nas uopšteno smatra. Dovoljno je proveriti ponudu naših industrijskih pivara i uvoznika pa se uveriti u to.

Paulaner Weissbier odavno je prešao granice Bavarske i postao jedno od najpoznatijih nemačkih pšeničnih piva na svetu. Ni naši ljubitelji piva nisu odoleli ovom pivskom delikatesu. Ovo   nefiltrirano, zlatno pivo okrunjeno čvrstom penom nudi blagi ukus banane. Naravno, to je zasluga majstora pivara, jer u sastavu se, shodno bavarskim običajima, nalaze samo voda, kvasac, hmelj i četiri vrste slada: svetli pšenični, tamni pšenični, pilsner slad i minhenski slad. 

Iz iste porodice pšeničnih piva, ali sa drugačijim pristupom, stiže Hoegaarden. Ovo belgijsko pivo duge tradicije bilo je u jednom trenutku u opasnosti da sasvim nestane sa mape pivskog sveta, ali se na sreću svih ljubitelja piva to nije dogodilo. Ukusi pomorandže i korijandera daju ovom pivu bogatu i prepoznatljivu aromu, a ko je bio u situaciji da ga popije iz originalne Hoegaarden čaše shvatio je koliko i to doprinosi opštem uživanju.

Budweiser Budvar Dark delo je legendarnih čeških proizvođača piva. Tradicionalni i širom sveta poznati sastojci, moravski slad i žatečki hmelj, uz još tri tipa specijalnog ječmenog slada daju jedinstven doživljaj i uživanje u punom ukusu tamnog piva. Karakteriše ga suptilna kombinacija gorkog i karamelnog ukusa i izuzetno tamna boja zbog koje se s punim pravom može nazvati i crnim pivom.

Erdinger Dunkel, tamno pšenično pivo, izuzetno je harmonično i predstavlja neodoljiv izazov za ljubitelje jakih ukusa. Svojim balansom sladnih nota, prijatne svežine i aromama tamne čokolade i laganim voćnim akcentom, napravljeno od vrhunskih sastojaka, vode iz sopstvenih izvora, probranog slada i hmelja, uz jedinstveni kvasac, Erdinger Dunkel je zasita pravi izbor za istančane ljubitelje piva.

Na zadovoljstvo svih nas, ova i mnoga druga kvalitetna piva, prisutna su na srpskom tržištu. A pre svega desetak godina trebao nam je pasoš da bi ih probali.

Facebook
Twitter
LinkedIn
WhatsApp
beerstyle marketing 1