Odgovori na ovo pitanje su uzajmo povezani i kreiraju jasnu sliku, zbog čega su cene srpskih kraft piva na nivou na kom jesu i kada možemo očekivati da budu prilagođene najvećem delu srpskih pivopija
Kraft ili zanatska piva najčešće se prave od kvalitetnih sirovina, odnosno od hmelja, ječma, kvasca i vode. Pored ovih osnovnih sirovina u kraft piva se dodaju i neki drugi sastojci, a u zavisnosti kom stilu ili podstilu pripadaju. Ove sirovine, ali i pojedini dodaci, po pravilu koštaju puno, te je ovo osnovni izgovor zanatskih pivara u Srbiji zbog čega su domaća kraft piva skupa, odnosno neprilagođena prosečnom kupcu. No da li je baš tako? Na ovo pitanje odgovor nije tako jednostavan, ali bi najjasniji bio ukoliko se odgovori na nekoliko potpitanja i razjasni na koji način funkcionišu srpske kraft pivare, te gde plasiraju svoja piva. Odgovori na ova pitanja su uzajmo povezani i kreiraju jasnu sliku, zbog čega su cene srpskih kraft piva na nivou na kom jesu i kada možemo očekivati da budu prilagođene najvećem delu srpskih pivopija.
Ukupna potrošnja kraft piva u Srbiji
Ukupna potrošnja kraft piva u Srbiji iznosi oko 0,5 odsto, u odnosu na celokupnu potrošnju piva, i nepromenjiva je već nekoliko godina. Ukoliko se posmatra potrošnja kraft piva u Beogradu i Novom Sadu, te zanemari ostatak Srbije, ovaj podatak izgleda potpuno drugačije. Ukupna potrošnja kraft piva, u odnosu na celokupnu potrošnju piva, u Beogradu i Novom Sadu iznosi oko 5 odsto i beleži blagi porast. Ovo pokazuje da se kraft piva isključivo piju u Beogradu i Novom Sadu, a da su ostatku Srbije potpuna nepoznanica.
Proizvodna cena kraft piva u Srbiji
O proizvodnoj ceni srpskih kraft piva smo već pisali i ona, koliko god se trudili srpski zanatski pivari da je sakriju, je vrlo jasna. Proizvodna cena jedne litre piva, u najvećim srpskim zanatskim pivarama, a kojih je trenutno 10 do 15, iznosi oko 100 dinara. Važno je napomenuti da su u ovu cenu uračunati svi troškovi proizvodnje, uz napomenu da su im zaposleni svi projektovani kapaciteti. Valja istaći i da u ovu cenu nisu uračunati ambalaža (flašica), etiketa i čep. Cena ambalaže, etikete i čepa iznosi oko 35 dinara. To praktično znači da bi proizvodna cena jedne flašice, iz najvećih srpskih zanatskih, a u koju bi bili ukalkulisani svi proizvodni troškovi, ali i kada bi bili uposleni svi projektovani kapaciteti pivare, iznosila oko 60 do 70 dinara. Ova egzaktna činjenica govori vrlo jasno sledeću stvar – Ukoliko bi vodeće srpske zanatske pivare radile sa projektovanim kapacitetima, mogle bi da prodaju flašicu svog piva kafićima i restoranima po 100 do 120 dinara, a oni gostima od 200 do 250 dinara.
Proizvodni kapaciteti zanatskih pivara u Srbiji
Proizvodni kapaciteti vodećih srpskih zanatskih pivara nisu tajna i dostupni su svakom ko želi da ih sazna. Oni se kreću od 40.000 do 65.000 litara, ali oni nisu jasan pokazatelj prodaje kraft piva. Uposlenost proizvodnih kapaciteta, srpske zanastke pivare vešto kriju i teško da će ova informacija biti izneta u javnost. Međutim, ukoliko se zna kolika je ukupna godišnja potrošnja piva u Srbiji, a ovaj podatak je dostupan, te koliko u ukupnoj potrošnji piva učestvuje kraft pivo, ali i kolika je prodaja specijalnih sladova i hmelja u našoj zemlji, te koliko ima zanatskih pivara, dolazi se do podatka da srpske zanatske pivare rade sa 20 do 30 odsto od projektovanih kapaciteta. Kada se ima na umu ovaj podatak, jasno je da domaći zanatski pivari proizvode piva koja znatno više koštaju u odnosu na cenu koja bi bila da rade sa 100 odsto projektovanih kapaciteta.
Način prodaje
Srpski zanatski pivari najviše svojih piva prodaju u pivnicama, pabovima i specijalizovanim prodavnicama. Ova mesta, ali i kraft piva, okupljaju specifičnu publiku, sa visokom stručnom spremom, zaposlenom u stranim kompanijama, sa natprosečnim primanjima i sa jasno definisanim afinitetima. Konzumenti kraft piva, u najvećem broju slučajeva, žive u Beogradu ili Novom Sadu i čine oko 5 odsto ukupnih konzumenata piva, odnosno ovo je vrlo usko profilisana publika. Srpski zanatski pivari da bi došli do široke publike i velikog broja konzumenata, moraju da zakorače u veliki broj kafića i restorana, a u kojima dominiraju industrijska i industrijska premijum piva. Ovaj segment ugostiteljskih objekata mnogim srpskim zanatskim pivarima deluje kao nemoguća misija, jer pozicioniranje kraft piva u široku HORECA zahteva ozbiljan pristup prodaji i marketingu. Takođe, pozicioniranje kraft piva u restorane i kafiće zahteva velika ulaganja, a za koja vodeći srpski zanatski pivari nemaju sredstava.
Drugi neiskorišćeni kanal prodaje kraft piva su trgovački lanci, super-marketi i male komšijske prodavnice. Prodaja kraft piva ovim putem zahteva kontrolisane uslove prodaje, jer su kraft piva nepasterizovana, ali i velika ulaganja u trejd marketing, a za šta naše vodeće zanatske pivare još nisu spremne.