Na neki način, svejedno je. Napisali nekoliko rečenica ili tomove knjiga, Italija uvek uspe da izmakne definiciji. Zemlja kontrasta, prirodnih lepota, raznovrsnih gradova koji se takmiče u svojoj eleganciji, kulture, tradicije i istorije, hrane i fudbala, stalno drži čoveka budnim i radoznalim i taman kada se učini da je najzad razumeo, iza prvog ugla čeka ga novo iznenađenje. Kao što je rekao nekadašnji italijanski premijer Mateo Renci: Italija nikada neće biti normalna zemlja. Zato što je Italija Italija. Da smo normalna zemlja, ne bi smo imali Rim. Ne bi imali Firencu. Ne bi imali čudo kakva je Venecija.
S druge strane Italija je na neki način žrtva sopstvenog turističkog uspeha i zbog toga podložna mnogim pojednostavljenim predstavama. Italijani dobro jedu, veliki su zavodnici, lenji i pomalo neodgovorni, lepo se oblače i voze vespe. Sve ovo može u manjoj ili većoj me ri biti tačno, ali je prilično uprošćeno. Upravo jedna od najkarakterističnijih predstava je da je Italija isključivo zemlja vina. Svakako, ovde se prave neka od najpoznatijih i najkvalitetnijih vina na svetu, ali šta je sa italijanskim pivom?
Naravno, ima ga i to od davnina, kako svedoče brojni arheološki nalazi. I stari Rimljani pili su pivo, mada, istini za volju, u mnogo manjoj meri nego vino. Slično je i danas, pa su Italijani sa 30 litara piva godišnje po stanovniku daleko od Čeha, Nemaca, Iraca, Belgijanaca, pa i nas. To uopšte ne znači da ovde nema dobrog piva. Naprotiv.
Organizovana i masovnija proizvodnja piva ovde je počela u devetnaestom veku, uglavnom na severu zemlje, a zapamćeno je i da se sa gajenjem hmelja za pivarsku industriju počelo 1847. godine.
Jedan od najstarijih i najpoznatijih italijanski brendova je Peroni. Ova kompanija osnovana je 1846. godine u Lombardiji, dakle opet na severu, da bi se po ujedinjenju Italije, 1864. godine preselila u Rim. Vrlo brzo su postali jedno od najpoznatijih pivskih imena u Italiji, a i danas su sa svojim pivima možda najpoznatiji italijanski brend u svetu.
Standardno, bazično Peroni pivo je fino izbalansirani lager umerene gorčine, sa 4,7% alkohola, sa sladom koji je potpuno italijanski proizvod, što Italijani kao velike patriote vole da istaknu. Može se naći u različitim količinskim varijantama, od 0,2 do 0,75 l. Peroni forte je, kao što samo ime kaže, snažni lager slatko-gorkih nota sa 8% alkohola. Ovde se proizvodi i Peroni Cruda, nepasterizovani lager sa klasičnih 4,7% alkohola. Ponos kompanije su Gran Riserva piva koja obuhvataju Gran Riserva Bianca, Gran Riserva Doppio Malto, Gran Riserva Rossa i Gran Riserva Puro Malto i pokrivaju različite stilove, od weizena do premium lagera.
Ali, svakako najpoznatije pivo ove kompanije je Nastro Azzurro. Proizvodi se od šezdesetih godina prošlog veka, postalo je najprodavanije italijansko pivo širom planete i može se pronaći i popiti u 70 država sveta. Ovaj pale lager odlično svedoči o italijanskoj preduzimljivosti – 2010. godine bilo je među 15 najprodavaniji piva u Velikoj Britaniji. Zabavno je pomisliti na priču u suprotnom smeru – najprodavanije britansko vino u Italiji.
Birra Moretti je još jedno od najpoznatijih pivskih imena u Italiji. Ova firma osnovana je 1859. godine u Udinama, gradu koji je tada još uvek pripadao Austriji, pa je pivski uticaj sasvim razumljiv. Možda je najprepoznatljivija po svojoj etiketi na kojoj se nalazi jedan brkati gospodin u zelenom odelu i zelenom šeširu koji zadovoljno podiže svoju kriglu piva. Jedna od legendi o ovoj vrlo prepoznatljivoj etiketi kaže da je 1942. godine tadašnji vlasnik kompanije Menazzi Moretti u jednoj kafani nedaleko od Udina ugledao brkatog gospodina koji mu se učinio kao odličan reprezent njegovog piva. Zamolio ga je za fotografiju i ponudio mu nagradu po ličnom izboru. Che al mi dedi di bevi, mi baste – odgovorio mu je ovaj na lokalnom narečju. Daj mi da pijem, meni dosta.
Druga priča je mnogo prozaičnija i kaže da je u pitanju fotografija tirolskog seljaka iz okoline Insbruka. Autor ove fotografije nije je autorizovao i bio je neprijatno iznenađen kada je ugledao na reklamnim panoima, pa se čitava ova dogodovština završila na sudu.
Birra Moretti, sada u vlasništvu Heinekena, nudi čitavu paletu piva – od glavnog brenda Birra Moretti, standardnog pale lagera sa 4,6% alkohola do Birra Moretti Zero, bezalkoholnog piva. Moretti proizvodi i doppelbock, weiss i ale piva, kao i radlere, a postoji i čitav niz piva nazvanih po regijama – Birra Moretti alla Siciliana, Birra Moretti alla Toscana, Birra Morretti alla Pugliese- koja obavezno sadrže neke karakteristične lokalne sastojke.
Priča o italijanskom kraft pivarstvu je priča o tvrdoglavosti, upornosti, kreativnosti i preduzimljivosti. Pre jedva nešto više od dvadesetak godina mikro pivara gotovo i nije bilo u Italiji. I sama pomisao na to izgledala je potpuno donkihotovski – u zemlji vina, sa industrijskim gigantima koji pokrivaju pivski deo tržišta. Trebalo je menjati navike, probijati birokratske barijere, izboriti se sa visokim porezima koji minimaliziju profit i znatno poskupljuju krajnji proizvod. Pa ipak, uprkos svemu, uspelo se. Danas u Italiji ima preko 1000 pivara, imaju i svoje udruženje, Union Birrai. Propisi su jasni i jednostavni – da bi se smatralo kraftom pivo mora biti nepasterizovano i neflitrirano, a godišnja proizvodnja ne bi trebala da prelazi nekih 170 000 barela godišnje. Ali, ovo su tek brojke koje ne govore o suštini. Italijanski kraft pivari se nisu libili da uče od najboljih – Belgijanaca, Nemaca, Amerikanaca, nisu oklevali da kombinuju i istražuju, pa nije čudo da je Italija danas svetska kraft velesila, a neka od njenih piva legendarna među ljubiteljima kraft piva.
Italija nudi neuporedivo više nego što može stati u jedan običan tekst – od turističkih metropola kakve su Venecija, Rim, Firenca, Verona do jedne Matere, evropske prestonice kulture 2019. godine, u kojoj su ljudi do pre svega nešto više od pola veka još uvek živeli u izdubljenim pećinama i Civite di Bagnoregio, skrivenog bisera u kom je prijavljeno samo 12 stanovnika. Ali, najviše zahvaljujući hrabrim kraft pivarima postaje privlačna i kao vrlo poželjna zemlja za pivsko istraživanje. Uostalom, ni svetski poznati duet, pica i pivo, ne bi postojao da nije Italijana.