Kada govorimo o pivima nižeg cenovnog ranga valjalo bi napomenuti da je njihov kvalitet usklađen sa cenom, ali i da se u mnogim slučajevima odabirom ovih piva konzumenti prijatno iznenade.
Pivo je masovan i ne skup proizvod, koji se često proizvodi u zemljama gde je jeftina radna snaga i u njegovoj ceni važan faktor čini i niski troškovi logistike, koji umnogome utiču na krajnju cenu piva.
S obzirom na to da je Srbija „pivska zemlja“, na raskrsnici evropskih puteva, interesantno je tržište za sve stilove piva – počevši od onih za masovnu potrošnju, preko kraft piva, pa do uvoznog i to onog skupljeg i jeftinijeg.
Kada govorimo o pivima nižeg cenovnog ranga, valjalo bi napomenuti da je njihov kvalitet usklađen sa cenom i da se u mnogim slučajevima konzumenti prijatno iznenade aromom, gorčinom i ukusom, bez obzira na to što su ga platili svega 60 ili 70 dinara.
Manje poznati ili no name brendovi
Kako se, kada je reč o pivima nižeg cenovnog ranga, najčešće radi o manje poznatim brendovima, konzumenti su često u dilemi šta da izaberu.
Jedan od načina da se dođe do pravog izbora jeste suziti ga na zemlju porekla. Mnogi možda ne znaju da pivska tradicija Poljske vuče korene iz predhrišćanskog perioda, kada su se kuvale kaše od žitarica, te se pretpostavlja da se na taj način sasvim slučajno došlo i do recepta za pivo.
Poljaci su inače prvi počeli da ga koriste i u kulinarstvu i imaju vrlo interesantan specijalitet – pivsku supu pod nazivom gramatika ili farmuška. Danas u Poljskoj posluje 92 pivare, a najveće su Okocim, Katowice i Zywiec, koje se nalaze blizi Krakova.
Takođe, interesantna su i piva niže cene koja dolaze iz Nemačke. Naravno, tu su i piva iz regiona gde domaću publiku privlače brendovi iz Bosne i Hercegovne, Crne Gore i Slovenije.
Poljska piva zauzela police trgovinskih lanaca
Ipak, čini se da se pivska scena, bar kada je reč o jeftinijim uvoznim pivima dosta promenila, te uočavamo da u Srbiji trenutno dominiraju brendovi koji se uvoze iz Poljske.
Primera radi, u trgovinskom lancu DIS, od brendiranih piva nižeg cenovnog ranga, zastupljena su uglavnom piva iz pomenute zemlje i na policama dominira poljski Kroner pils – pivo zlatne boje i pristojne lagane pene s prosečnim držanjem.
U aromi se oseti slad, blago začinjen hmeljom i karamelom. Ovo pivo poseduje blagu do srednju gorčinu, a završnica je nešto kraća i u kojoj se na nepcima oseti blago začinsko bilje. Cena mu je 68 dinara u maloprodaji.
Još jedno pivo koje dolazi iz iste države je lager Lomza export.
Na zvaničnom sajtu proizvođača stoji da je osvajač bronzane medalje na Svetskom prvenstvu u kuvanju piva, a preporučeno je i od poljskog Instituta za testiranje pića.
Žuto zlatne je boje, s cvetnom notom hmelja. Laganog je do srednjeg tela, sa suvim i nežnim ukusom bledog slada i hmelja. Pakuje se u aluminijumsku ambalažu i staje 86 dinara u maloprodaji.
Za ljubitelje meksičkog piva u DIS-u nude brend Cardosa extra, svetlo pivo koje shvatili kao alternativu Corona pivu, s tim da staje svega 90 dinara u maloprodaji.
Nemačka piva slabo prisutna u nižem cenovnom rangu
Shop&Go je deo moćnog Delhaize trgovinskog lanca, u kom se takođe prodaju jeftinija piva iz Poljske, mada u ponudi imaju i svoju robnu marku 356 koja se puni u Francuskoj i koja spada u klasične svetle lagere.
Cena ovog piva je oko 70 dinara na policama ovog trgovinskog lanca.
Na njihovim rafovima može se kupiti i brend Oettinger, najprodavanije nemačko pivo niže cenovne kategorije.
Tradicija pravljenja piva u Oettingenu (Bavarska) datira još od 1333. godine, a danas ova porodična pivara nudi širok asortiman piva i limunade sa čak 16 različiti stilova i podstilova. Kod nas u ponudi je Oettinger Super forte, amber pivo svetle boje, sa 8,5 odsto alkohola.
Svetlo zlatne je boje, sa tankom belom penom, cvetnih mirisa i aroma pomorandže, viskija i hleba. Srednjeg je tela, izražene slasti u završnici, a cena mu varira od 95 do 99 dinara u maloprodaji. Od poljskih brendova, u ovom trgovinskom lancu, u ponudi su lager pivo brenda Muller, koje staje 75 dinara u maloprodaji, dok je Barties pet dinara jeftiniji.
Lidl promenio taktiku
Primećujemo da se u Lidlu situacija sa robnim markama dosta izmenila i da ponuda nije više tako široka. Ono što je ostalo i ono što se traži, od uvoznih piva niže cenovne kategorije, svakako je Argus premium lager, sa 5 odsto alkohola, koji je ostavio dosta dobar utisak na potrošače. Blage je gorčine, a cena mu je oko 70 dinara na policama ovog trgovinskog lanca.
I trgovinski lanac Aman se opredelio za poljska piva nižeg cenovnog ranga, s tim da imaju i dobar izbor brendova iz regiona.
Najprodavaniji je banjalučki Nektar, vrlo popularno pivo na tržištu Srbije, čija cena iznosi 75 dinara u maloprodaji.
Kod njih je prisutan i poljski brend Brauer, koji je za sebe vezao određenu publiku. Ovo pivo je svetlo zlatne boje, mekane bistro bele pene. Aroma mu je poprilično slabašna, ali se može reći korktna, posebno ako se zna da mu je cena svega 60 dinara na polici.
Poljaci lideri na tržištu jeftinih piva
Opšti je zaključak da srpskom pivskom scenom, posebno onom nižeg cenovnog ranga, u velikim količinama dominiraju masovna uvozna poljska piva, koja većinski dolaze iz pivare Van Pur.
Ova piva nisu namenjena zahtevnim ljubiteljima piva, ali to ne znači da su ona loša.
Ona su spravljena baš tako, da pivoljubcima nude maksimum za ono što su platili.