KRAFT PIVO Izvoz je šansa za zanatske pivare

craft pivo

Izvoz zanatskog piva, koji je veoma zahtevan i skup posao, velika je šansa za domaće kraft pivare, jer bogata strana tržišta znaju da prepoznaju kvalitetne kraft proizvode i spremni su za njih da plate

 

Nije nikakva tajna da srpskim tržištem vladaju tri velike pivarske grupacije, koje zauzimaju oko 95 odsto domaćeg tržišta, a daleko ispod njih su tri regionalne pivare sa oko 4 – 5 odsto učešća na tržištu, dok ostatak tržišta od oko 0,5 odsto pokrivaju zanatske pivare.

Zanatske pivare zauzimaju veoma mali procenat tržišta, posebno ako se zna da u državi posluje oko 50 registrovanih zanatskih pivara. Možda je ovako mali deo tržišta posledica toga jer nisu prepoznata kod domaćih konzumenata, iako je reč o kvalitetnim i interesantnim proizvodima različitih stilova, ukusa, arome i mirisa. Razlozi za ovu činjenicu mogu se pronaći i u sve lošijoj platežnoj moći građana, gde su većini kraft piva postala luksuz .

U restoranima i marketima za flašu piva iz zanatske proizvodnje od 0,33 L treba izdvojiti od 350 do 400 dinara, dok za flašu od pola litre i do 600 dinara, pa i više. Zanatske pivare visoku cenu  pravdaju činjenicom da prilikom kuvanja koriste isključivo prirodne, kvalitetne i skupe uvozne sastojke.

Najveća srpska zanatska pivara prepoznala šansu

Čini se da su zanatske pivare upale u začarani krug, iz kog teško mogu da se izvuku i nameće se pitanje da li njihova budućnost možda leži u izvozu.

Primeri dobre prakse postoje, a jedan od njih je i najveći srpski izvoznik kraft piva – Dogma Brewery. Doduše, dobri primeri su još neke pivare, koje su shvatile da budućnost srpskog kraft piva leži upravo u izvozu i koje su skoro celokupnu svoju proizvodnju preusmerile ka izvozu.

Kada se saberu dostupni podaci o izvozu kraft piva iz Srbije, dolazi se do računice da je u svet 2019. godine otišlo oko 200.000 litara domaćeg kraft piva. Ovaj podatak jasno govori da bi i manje zanatske pivare trebale da se ozbiljnije pozabave mogućim izvozom svojih piva na bogata inostrana tržišta, te da nađu partnere u ovom poslu.

Međutim, ovo nije lak posao, jer da bi se uopšte krenulo sa mrtve tačke valjalo bi napraviti dobru strategiju, a koja zahteva dodatna i ne baš mala ulaganja.

Zahtevan i skup poslovni korak

Pre nego što se krene u realizaciju, valjalo bi proceniti stvarnu mogućnost i kapacitet koji pivara poseduje, a nakon toga bi trebalo precizno definisati budžet za istraživanje tržišta, na koje se želi izvoziti, i za dobro osmišljen marketing. Primamljiva reklama će svakako doprimeti da se što brže dođe do potencijalnih kupaca, a to je preduslov za sve ostale radnje. Strateški planovi su takođe veoma važni, a oni se odnose na vremenski period saradnje koji direktno utiče i na projektovanu količinu proizvodnje piva. Vrlo je važno sagledati i geografsko područje na koje se pivo izvozi, jer suludo je američkom tržištu nuditi IPA, a recimo nemačkom lager piva.

Postoje i posebne analize o kojima treba voditi računa, poput postojećih propisa ili ograničenja koja se sprovode u pojedinim državama, kako prilikom izvoza ne bi došlo do eventualnih zastoja i problema. Naravno, u ovom slučaju bi pivari morali da prate i nove trendove u proizvodnji, ali i da osluškuju navike potencijalnih inostranih potrošača.

Zato ne sme da se sedi skrštenih ruku, jer se do potencijalnih saradnika najlakše dolazi aktivnim učešćem na raznim međunarodnim sajmovima, koji najčešće imaju i takmičarski karakter. Sajmovi su odlična mesta gde pivo može besplatno da se degustira, te predloži sa kojom hranom može da se upari, ali i predstavi od kojih sastojaka je kreirano.  Bilo bi poželjno učestovati i na raznim takmičenjima, jer stranci vole da probaju nagrađene proizvode.

Budite prisutni i ulažite u marketing

Naravno i koncerti i festivali sa stranom publikom takođe imaju značajnu ulogu, jer se na tim mestima može jasno sagledati koji stil se bolje, a koji lošije kotira.

I digitalne platforme su važan deo biznis plana, jer se na njima potencijalni partneri upoznaju sa osnovnim podacima pivare, ali i stilovima piva koje proizvodi. Strani partneri  su u digitalnom formatu jako zahtevni i ozbiljne uvoznike društvene mreže ne interesuju, već traže dobro kreiranu i ažuriranu digitalnu platformu. Svedoci smo kako se mnogi kraft pivari žale da nemaju novac za dobar marketing, mada u ovom slučaju nisu u pravu, jer u pojedinim situacijama za internet reklamiranje i nije potrebno veliko ulaganje. Da bi se napravio sajt sa samo osnovnim podacima (bez online prodaje) nije čak potreban ni programer, pošto u današnje vreme postoje brojne besplatne platforme, na kojima se mogu podići vizuelno primamljivi i funkcionalni sajtovi, kao što su recimo WIX, Bloger ili WordPress. Na ove sajtove može da se doda domen i hosting, a sve u cilju da sajt izgleda što profesionalnije. Takođe i platforma You Tube može da posluži u svrhu reklamiranja. Na You Tube mogu da se postavljaju kratki promo filmovi o proizvodnji, snimani u sopstvenoj režiji, koji bi bili propraćeni titlovima na engleskom jeziku.

Linkendin je takođe dobra opcija besplatnog internet reklamiranja, a sve što je potrebno je da se napravi profil i da se na taj način povezuje sa ljudima koji potencijalno mogu biti  kupci ili poslovni partneri.

Novac uložen u krajnji proizvod, dobro uložen novac

Osim toga i dizajn etikete, kao i sama ambalaža, imaju veoma važnu ulogu u očima kupaca. Dobro kreiran krajnji proizvod utiče na popularnost brenda, pošto uz zanimljiv dizajn ili vizual, odnosno poruku koju nosi, postaje prepoznatljiv na tržištu. U tom slučaju ga i konzumenti rado kupuju, jer je dokazano da dizajn ambalaže i vizuelni identitet često imaju presudnu ulogu pri odabiru proizvoda. Takođe i funkcionalnost ambalaže veoma je važna kod kupaca, jer oni žele lepo i praktično pakovanje, iz kog će rado piti, ali i koje će rado fotografisati. Osim toga, praktično pakovanje je važno i zbog transporta i skladištenje, te čuvanja piva i izbegavanja njegovog izlaganja sunčevim zracima. Upravo zbog toga, limenke su postale skoro dominatna ambalaža za kraft pivo i prilikom izvoza, pakovanjem piva u limenke, stičete komparativnu prednost u odnosu na konkurenciju.

Facebook
Twitter
LinkedIn
WhatsApp
beerstyle marketing 1