Sve češće se u restoranima, kafićima i pabovima mogu videti konzumenti koji primarno naručuju pivo u staklenoj ambalaži od 0,25 odnosno 0,33 l uvereni da je ono kvalitetnije od piva istog brenda samo u većoj ambalaži.
Pre nekoliko hiljada godina drevni Egipćani skuvali su prvo pivo, a ono je tek u 19. veku počelo komercijalno da se prodaje u providnoj staklenoj ambalaži, koja se nažalost nije pokazala kao najbolje rešenje, jer se u dodiru sa sunčanim zracima proizvod brzo kvario. Da bi zaštitili pivo, majstori su kreirali specifičnu pola-litarsku braon ambalažu, koju je kasnije potisnula zelena potpuno drugačijeg dizajna.
Međutim, čini se kako je 21. vek doneo nova pravila pri konzumiranju ovog alkoholnog pića i sve češće se u restoranima, kafićima i pabovima mogu videti konzumenti koji naručuju pivo u staklenoj ambalaži od 0,25 odnosno 0,33 l, izbegavajući ono u ambalaži od 0,5 l. Konzumenti tvrde kako biraju pivo u malim flašama, jer smatraju da je kvalitetnije od onog u većim.
Tri brenda otkrivaju tajnu
Na domaćoj pivskoj sceni, odnosno primarno u HORECA sektoru, u ponudi su tri premium brenda pakovana u staklenu ambalažu od 0,25, 0,33 i 0,5 l, a koje na naše tržište plasiraju pivski giganti Heineken, Carlsberg i Molson Coors. Reč je o brendovima Heineken, Bavaria premium i Tuborg. Iako sve tri kompanije distribuiraju veliki broj svojih brendova u Srbiji, ova tri brenda uzećemo kao reper i pokušati da nađemo odgovor zbog čega mnogi smatraju da je razlika između piva u maloj i velikoj ambalaži očigledna.
Odakle stiže i gde se pakuje Heineken
Heineken pakovan u staklenu ambalažu od 0,25 l ranije se na tržište Srbije uvozio direktno iz Holandije, a sada iz Slovenije, odnosno iz pivare Laško koja je u vlasništvu ovog giganta.
S obzirom na to da je Slovenija poznata po izvorskoj vodi pretpostavljamo da je to razlog zbog čega je pivo od 0,25 l aromatičnije i pitkije u odnosu na ona pakovana u veće ambalaže. Ipak, ostaje nejasno kako je moguće da ono ima bolji ukus od onog u ambalaži od 0,33 ili 0,5 l, bez obzira gde se puni i pakuje, jer se pravi po istoj specifikaciji i od istih sastojaka, a sadrži vodu, ječmeni slad, ekstrakt hmelja i specifičan kvasac. Holandski svetli lager u malim flašama poseduje aromu hmelja i slada i vrlo je pitko.
S druge strane, Bavaria premium pilsner proizvodi i puni se u Srbiji, a sastoji se od vode, ječmenog slada, kvasca, hmelja i ekstrakta hmelja, dok se pivo u ambalaži od 0,5 l kuva od ječmenog slada, hmelja i pivskog kvasca, pa koliko vidimo sastojci se pomalo i razlikuju.
Naime, Bavaria premium 0,5 l ne sadrži ekstrat hmelja, pa je naša pretpostavka da u tome leži tajna njegovog drugačijeg ukusa i arome. Bavaria premium pilsner pakovano u malu staklenu ambalažu je blago pivo, voćnog ukusa nalik banani, a potiče iz holandske pivare koja se nalazi u Lishautu.
Deklaracija odaje razliku
I danski Tuborg mnogi hvale, a na našem tržištu prisutno je od 2004. godine. Interesantno je da je Tuborg prvi internacionalni brend proizveden u Srbiji. Tuborg pakovan u staklenu ambalažu od 0,5 l se, bar prema istaknutoj deklaraciji, proizvodi od ječma, vode, ječmenog slada, kukuruzne krupice, hmelja i pivskog kvasaca, dok pivo u manjoj ambalaži u sebi sadrži vodu, ječmeni slad, kukuruznu krupicu, hmelj i pivski kvasac. Možda je i ovde suština cele priče u sastojcima jer se „malom“ ne dodaje ječam. „Mali“ Tuborg je ćilibarne boje, a poseduje pun ukus i blagu gorčinu.
Ima tu još nekih detalja
Prema našem mišljenju, a i prema istraživanju koje smo sproveli, čini se da ipak sadržaj u flaši nije jedini razlog što je pivo pakovano u manje ambalaže traženije, iako je skuplje od onog pakovanog u veće staklene ambalaže.
Naime, iz manjih flaša se brže ispija pivo i u skladu s tim nema bojazni da će se brzo ugrejati. Takođe, dokazano je kao se u manjim flašama duže zadržava svež ukus, miris i aroma, jer je u ovom slučaju manja šansa da vazduh prodre u flašu. Kupovina manjih boca je skuplja investicija za pivare, a i punjenje donosi više posla. Naravno, sve to zajedno utiče i na cenu krajnjeg proizvoda.
Dakle, generalan zaključak bi bio da je potrošačima manja flaša privlačnija, atraktivnija i prijemčivija, a da je sadržaj u boci isti ili se u nijansama razlikuje.