Kao mlad, ranjiv i razjedinjen segment privrede, srpske kraft pivare je iznenadila trenutna situacija i oni nemaju odgovor kuda dalje
Mnogo je pitanja, u proteklih nekoliko dana, a koja muče građane Srbije. Od ključnih životnih pitanja, mnogih nedoumica, pitanja vezanih šta posle korona virusa, pitanja u vezi poslovanja nakon izolacije i da ne nabrajamo dalje. Mi se danas ne bi bavili svim tim pitanjima, jer se time svi mediji bave, već bi se osvrnuli na pitanje – Ima li života za srpske kraft pivare, nakon završetka pandemije i u doba ekonomske krize, koja nastupa posle Covid 19?
Sudeći prema trenutnim pokazateljima na srpskom tržištu, iako oni i nisu reprezentativni, jer ova pošast traje tek dvadesetak dana, prognoze su mračne. No, pre same analize, treba se osvrnuti na protekle dve godine i šta se u tom periodu dešavalo na tržištu kraft piva.
U protekle dve godine, kraft pivarstvo u Srbiji je doživelo neverovatan rast, ali taj rast nije pratio rast prodaje, odnosno kraft pivari su se ograničili isključivo na Beograd i Novi Sad, dok je ostatak Srbije ostao neinteresantan ovoj nadolazećoj subkulturi. Takođe, u protekle dve godine otvoren je veliki broj kraft pivara, no njihovi projektovani kapaciteti su bili upošljeni sa oko 20 – 30 odsto kapaciteta. Pored otvaranja većeg broja kraft pivara, desilo se i nekoliko investicionih ulaganja u postojeće kraft pivare, a što je prema tržišnim projekcijama trebalo da „pogura“ neke od pivara i dodatno ih pozicionira. Međutim i pored svih preduslova, srpsko kraft tržište nije uspelo da se makne sa 0,5 odsto, a koliko učestvuje u ukupnoj potrošnji piva u Srbiji. Veoma je teško precizno navesti zbog čega tržište kraft piva ne može da se pokrene, a neki od razloga su mlada privredna grana, velika sujeta između vodećih kraft pivara, animoziteti, ne poznavanje tržišta, ne poznavanje marketinških alata, ne poznavanje trejd marketinga i slično.
Kao mlad, ranjiv i slabo edukovani segment privrede, srpske kraft pivare je iznenadila trenutna situacija. Oni su uzdrmani i nemaju rešenje kako dalje. Doduše, pokušali sa kao odgovor na trenutnu situaciju da ponude dostavu piva na kućne adrese, ali su ubrzo shvatili da je za taj posao potrebno iskustvo, logistika i određena infrastuktura, a koje najveći deo njih nema. Teško je predvideti naredne korake, no možda bi trebali da razmisle da se udružuju, da zajednički nastupe i pokušaju određenim tržišnim i marketinškim alatima da dođu do veće publike, a samim tim i šireg kruga kupaca. Mnogo je pitanja, a na koja nema odgovora, ali jedno je sigurno – srpsko kraft pivarstvo ukoliko ne napravi radikalne promene u nastupu i poslovanju, korigovanju cena, izlasku iz male ciljne grupe, te obraćanju širem broju potencijalnih ljubitelja kraft piva, ali komunikaciji sa širokim krugom konzumenata, osuđeno je na mračnu budućnost.