KAKO PREŽIVETI KRIZU Planirati i strateški razmišljati

dogma brewery

Malobrojne su srpske zanatske pivare, koje iz krize izazvane koronavirusom, post Kovid krize i krize nastale ruskom agresijom na Ukrajinu, izlaze bez većih posledica. Primer dobre prakse je beogradska Dogma Brewery, danas jedna od najjačih srpskih zanatskih pivara, sa preko 30 etiketa kraft piva koje izvozi u blizu 40 zemalja sveta

Izbijanjem globalne ekonomske i zdravstvene krize izazvane pandemijom koronavirusa naglo su prekinuti pozitivni globalni ekonomski trendovi. Na Kovid krizu nakalemila se i recesija, kada se privreda suočila sa poskupljenjem energenata, rastom cena i visokim kamatama. Sve ovo se odrazilo i na srpsku privredu, pa se tako i kraft pivarstvo našlo na ozbiljnom testu. Za tri godine koliko traje ekonomska nestabilnost, mnoge zanatske pivare morale su da stave ključ u bravu, jer im poslovanje nije bilo rentabilno, te se kraft pivo na domaćem tržištu našlo pred nestankom. Malobrojni su oni koji su iz krize izašli bez većih posledica. Primer dobre prakse je beogradska Dogma Brewery, danas jedna od najjačih srpskih zanatskih pivara.

Inovacije umanjile gubitke

Zbog ozbiljnog ulaganja i dobre marketinško-prodajne strategije, ovu pivaru nije značajno poljuljala globalna kriza jer su, kako bi opstali na tržištu, prilagodili svoje poslovanje novonastaloj situaciji, a odluke koje su tada doneli pokazale su se kao strateški mudre. S obzirom na to da su za vreme lockdowna ugostiteljski objekti bili zatvoreni, marketinško-prodajni tim pivare Dogma rešio je da investira u bezkontaktnu online prodaju, koja se pokazala kao odličan potez jer su pivopije dobile kanal kojim im je stizalo kraft pivo na adresu. Takođe, nakon ponovnog otvaranja, velik deo proizvedenog kraft piva prodavali su kroz svoj taproom, s tim da su se posebno okrenuli izvozu i promociji svojih piva na inostranim tržištima. Ovaj strateški potez je pozitivno uticao na poslovanje i rast proizvodnje.

Od reciklaže do izvoza

U periodu post pandemije upustili su se i u projekat i promociju reciklaže limenki, kao ambalažnog materijala, kroz koji su zapravo promovisali svoja piva. Ova beogradska pivara je čini se pandemiju iskoristila na najbolji mogući način, jer je to period kada su se skoro u potpunosti okrenuli aluminijumskoj ambalaži, koja se pokazala najjeftinija i najefikasnija za transport. Upravo zbog prelaska sa staklene na aluminijumsku ambalažu uspeli su da u Veliku Britaniju, za vreme globalne ekonomske krize, pošalju tovar sa 58.000 limenki svog piva.

Uz to su im se otvorila i nova tržišta, te su dokazali da je izvozni kanal prodaje generalno vrlo bitan. Paralelno s tim, domaće konzumente su animirali kroz svoj ugostiteljski objekat – taproom, gde pored pivskog menija i organizacije raznih dešavanja, održavaju i pivske edukacije. Ciljna grupa su im mladi, emancipovani ljudi, kao i klijentela srednje dobi, koja se s kraft pivima upoznala na festivalima. Sve to je rezultovalo da, kada je u pitanju kraft pivarstvo, u 2021. ostvare najveću dobit, te se smatraju liderom i vodećom srpskom zanatskom pivarom.

Razvojni put pivare Dogme

Njihov razvojni put kreće 2014. godine i to kroz mnogobrojne promocije na festivalima, gde su sebi praktično krčili put do potrošača. Samo dve godine kasnije zvanično osnivaju pivaru, koja se zbog ozbiljne strategije poslovanja smatra najbrže rastućom zanatskom pivarom u regionu. Valjalo bi potsetiti, da su te iste godine skuvane prve ture Dogminih najpoznatijih piva, Hoptopod IPA i Svetionik Pale Ale za potrebe Novosadskog festivala piva, na kom je pivara premijerno predstavila proizvode i odmah osvojila nagradu publike, a Hoptopod je proglašen najboljim pivom festivala. Naredne godine ponavljaju uspeh, ali ovoga puta sa  pivom Albino White IPA. Ali, čini se da se sa ovim rezultatima nisu zadovoljili, te već naredne godine kreću da izvoze svoja piva širom Evrope, prvo u Italiju, Francusku, Češku,  a kasnije i u Rusiju, Španiju, Austriju, Englesku…

Pivara čije poteze treba „prepisivati“

Tim pivare Dogma je svojim radom za ovih desetak godina pokazao da razmišlja strateški i da vuče mudre poteze, te da su upravo zbog takvog načina poslovanja relativno lako prebrodili krizu, za razliku od većine zanatskih pivara koje su pretrpele velike gubitke ili čak nisu uspele da prežive.

To praktično znači da su pokazali da je za opstanak srpskih zanatskih pivara i srpskog kraft piva, važno da pivara svoje poslovanje okrene izvozu, da se ne stavlja akcenat na srpskom tržištu, te da zanatska pivara mora da ima taproom, koji će kreirati događaje, time privlačiti konzumente i na taj način povećavati domaću prodaju i proizvodnju piva.

Facebook
Twitter
LinkedIn
WhatsApp
beerstyle marketing 1