Kraft pivarstvo u Srbiji

U svet kraft pivarstva se ulazi iz emocije, preduzimljivosti, istraživačkog duha. Kada se stvari razviju, preleže dečije bolesti, hobi polako postane posao, neobavezno se pretvori u ozbiljno, u rad koji zahteva puno posvećenost. A tu počinju uspesi, ali i problemi. Ulaganja u kraft pivarstvo nisu mala, a čak ni savršeni biznis plan ne može uvek da predvidi sve ćudi domaćeg tržišta i ekonomije. O ovome, o kapacitetima srpskih kraft pivara, njihovoj iskorišćenosti i mogućnostima za proširenje, kao i razlozima koji eventualno to proširenje usporavaju ili čak i blokiraju slušamo razmišljanja Dejana  Smiljanića, predsednika Udruženja malih i nezavisnih pivara Srbije.

– Da, u kraft pivarstvo se ulazi isključivo iz ljubavi, barem je tako kod ljudi koje ja poznajem. Prvo skuvaš dvadesetak litara piva za društvo, ispadne zanimljivo, dopadne im se, pa ponoviš, povećavaš količinu, istražuješ, učiš i onda sebe uhvatiš u trenutku kako razmišljaš da nabaviš ozbiljniju opremu, otvoriš firmu i kreneš da praviš veće količine za tržište. I taj virus kad uhvati, ne pušta – ja sam u ovoj priči već dvadesetak godina.

Potpunim opremanjem pivare i tržišnim poslovanjem posao kreće svojim tokom i pokazuje pozitivne, ali i negativne strane. Nažalost, planirani kapaciteti nisu optimalno iskorišćeni.

– Tačne podatke o kapacitetima srpskih kraft pivara imaćemo kada Ministarstvo poljoprivrede završi svoj upis u registar. Ono u šta ja imam uvid je da ti kapaciteti nisu dovoljno iskorišćeni. Mislim da možemo govoriti o nekih 30 – 50% iskorišćenosti, u najboljem slučaju. Primera radi, moja pivara Black Turtle ima par kuvanja nedeljno, a ima kapacitet za 5 – 6 kuvanja nedeljno.

Uzroci ovakve situacije su raznoliki, ali su ekonomski svakako na prvom mestu.

– Mi živimo tu gde živimo i znamo kolika je kupovna moć stanovništva. Zbog želje za kvalitetom, kraft pivari svoje sirovine uglavnom nabavljaju u inostranstvu, i plaćaju ih po evropskim cenama, a ovde moramo svoje pivo da prodajemo po našim, srpskim cenama, kako bi bili iole konkurenti. Postoji dobra volja nadležnih državnih organa, ali postoje i mnogi problemi administrativne prirode koje treba rešiti.

– S druge strane predstoji nam veliki posao na privlačenju novih potrošača piva. Mi jednostavno moramo da promenimo svest ljudi o tome šta je kraft pivo. Mnogi čak misle da se radi o jednoj, sasvim posebnoj vrsti piva ili novotariji koja je kratkog daha. Trudimo se da organizovanjem festivala privučemo i edukujemo ljude, da shvate šta je kraft pivo i koje su njegove prednosti. Ali i to je nešto što moramo proširiti, jer ja sam ubeđen da nas na festivalima ili kroz ugostiteljske objekte prati manje – više uvek istih 20 – 30 hiljada ljudi i da je trenutno to broj naših odanih konzumenata. Zato je i nastup našeg Udruženja malih i nezavisnih pivara Srbije na Novosadskom poljoprivrednom sajmu značajna stvar, jer na taj način pokušavamo da stignemo do što šireg kruga ljudi, da se što više njih upozna sa karakteristikama naših piva, da osete razliku, ukus i kvalitet koji im nudimo.

– Ja ne verujem da ima puno ljudi kojima je svejedno šta piju i da ispijaju abnormalno velike količine piva ne birajući. Ubeđen sam da bi širenjem svesti i pristupom do što većeg broja ljudi, svojim pivima koja se proizvode sa velikom pažnjom, od kvalitetnih sastojaka, pridobili novu, isto tako odanu publiku koja bi znala da uživa u, na primer, ovom lageru koji sada pijemo i da bi veliki broj ljudi radije popio jedno dobro, pošteno, ukusno pivo, nego neka tri loša.

Kraft pivarstvo je u svetu već godinama unazad postalo velik, ozbiljan biznis. Dejan Smiljanić nam otkriva zanimljiv podatak da samo jedna, doduše velika američka kraft pivara, godišnje proizvodi tri četvrtine ukupne srpske proizvodnje piva. Stvari su se uozbiljile na mnogo nivoa, pa i velike, industrijske pivare odavno više ne gledaju sa blagom dozom potcenjivanja na svoje kolege iz rastućeg, užurbanog kraft sveta, koji ne prestaje da prijatno iznenađuje novim idejama. U ovoj priči o emociji, rastu, razvoju, kapacitetima, teškoćama i iznenađenjima, neminovno će za neke doći trenutak kada će dalje poslovanje biti vrlo otežano ili će se čak i prestati sa radom.

– To je neminovnost ovog posla, kao i svakog drugog. Mi iz godine u godinu u Srbiji imamo rast broja kraft pivara, ali je pitanje koliko dugo taj rast još može da traje. Niko sa sigurnošću ne može tačno da kaže ko će opstati, a ko ne. Ali, da ne verujemo u sebe i svoje sposobnosti, ne bi ni bili u ovom poslu.

Dok stiže još jedno friško natočeno pivo, nastavljamo priču dalje, skačući sa teme na temu, a sve o ovom čudesnom napitku koji će u svojoj kraft raznolikosti i svestranosti, nadamo se, stići do što većeg broja iskrenih ljubitelja piva u Srbiji. I pridobiti neke sasvim nove.

Facebook
Twitter
LinkedIn
WhatsApp
beerstyle marketing 1