PIVA KOJA SU OBELEŽILA 2020. GODINU: Godina premium i super premium brendova

PIVA KOJA SU OBELEZILA 2020. GODINU

Ova piva su zauzela pozicije koje im po prirodi stvari i pripadaju, odnosno onaj mali deo tržišta na koji su naslonjeni oni sa višim primanjima i oni koji cene kvalitet i spremni su za njega da plate

Bliži nam se kraj godine i vreme je da napravimo osvrt koja su se to piva pila i koja su to piva, ali i koji stilovi, obeležila godinu koja je iza nas. Godina 2020. bila je u najmanju ruku čudna. Početak godine je nagoveštavao dobru poslovnu godinu, vladao je entuzijazam među pivarima i očekivalo se da poraste ukupna potrošnja piva u Srbiji.

Takođe, tokom 2018. i 2019. godine otvoren je veći broj manjih ili većih zanatskih pivara, ali je i dokapitalizovano nekoliko većih zanatskih pivara. Sa dobrim razlogom se verovalo da će te investicije u zanatske pivare pogurati srpsko tržište kraft piva, te da će se povećati udeo srpskih kraft piva u ukupnoj godišnjoj potrošnji piva.

Pored ovoga, za 2020. godinu su bili najavljeni brojni festivali piva, a i pričalo se da neka od velikih pivarskih koorporacija, koja posluje na domaćem tržištu, treba da preuzme neku od srpskih zanatskih pivara, te na taj način dodatno „pogura“ srpsko tržište kraft piva. Sve ove najave iz 2019. godine, a koje su se ticale tržišta piva u 2020. godini su bile realne i očekivane. Generalno, početak ove godine je delovao optimistično, no onda se desio koronavirus i svi planovi i nagoveštaji su pali u vodu.

Zatvaranjem ugostiteljskih objekata tokom marta i aprila, te njihovim daljim redukovanim radom i nepoznanicom kada će se pandemija Covid-19 završiti, nanelo je nemerljivu štetu velikim industrijskim, malim industrijskim i zanatskim pivarama. Odsečeni su kanali prodaje, novi nisu uspostavljeni i situacija je kataklizmična.

Velike industrijske pivare i male industrijske pivare deo svoje proizvodnje plasiraju u HORECA kanal, koji je pogođen novonastalom situacijom. Međutim, ove pivare dobar deo svoje proizvodnje plasiraju i u ritejl, odnosno u trgovinske lance i male komšijske prodavnice, i na taj način uspevaju da umanje gubitke. Srpske zanatske pivare svu svoju proizvodnju ili gotovo svu plasiraju isključivo u HORECA kanal i one su tokom ove godine doživele strahovite i nenadoknadive gubitke. Pored nemogućnosti prodaje, srpske zanatske pivare su izgubile i kanale prodaje. Doduše, pokušalo se sa pokretanjem novih, odnosno pokušajem online prodaje kraft piva, no taj kanal nije zaživeo u Srbiji ili jednostavno naša zemlja još nije spremna na ovakav način prodaje piva.

Srbija voli premium pivo

Međutim, desilo se nešto što niko nije očekivao ili bolje rečeno niko od dobrih poznavalaca pivske scene u Srbiji nije naslućivao. Desilo se da su premium i super premium brendovi, pre svega velikih pivarskih koorporacija, na velika vrata ušli i slobodno možemo reći zagospodarili delom pivskog tržišta u Srbiji.

Ova piva su zauzela pozicije koje im po prirodi stvari i pripadaju, odnosno onaj mali deo tržišta na koji su naslonjeni oni sa višim primanjima i oni koji cene kvalitet i spremni su za njega da plate. Ali, ovi brendovi su uzeli i deo tržišta za koji su upućeni verovali da pripadaju kraft pivu i da je na neki način rezervisan za kraft piva.

Procena je da premium i super premium brendovi imaju svoju publiku i konzumente sa udelom od 10 odsto tržišta. Srbija jeste siromašna zemlja, međutim u Srbiji postoji taj deo populacije koji je spreman da izdvoji za kvalitet i ceni kvalitet, ali se postavlja pitanje zbog čega se deo ove publike nije opredelio za piva srpskih zanatskih pivara. Odgovor je tu jasan i ova godina ga je definisala i to baš na relaciji srpska kraft piva – premium i super premium brendovi velikih pivarskih kompanija.

Srpska kraft piva i premium i super premium brendovi velikih pivarskih kompanija su vrlo kvalitetna piva, i ovo je činjenica. Ono što razlikuje ova piva su u dobrom delu stilovi, kanali prodaje, cene i ulaganja u marketing. Upravo ovo što ih razlikuje je rezultovalo time da srpska kraft piva ostanu na nivou statističke greške, kada je reč o udelu na tržištu piva u Srbiji, a da premium i super premium brendovi velikih pivarskih kompanija odskoče i zauzmu ozbiljne pozicije.

Premium pivo i pivski stilovi

Pivski stilovi, na koje su naslonjene srpske zanatske pivare, u najvećem delu nisu prilagođeni ukusu konzumenata u Srbiji. Domaći konzumenti nisu navikli na intenzivne ukuse američke škole piva, na neuobičajene stilove belgijskih pivara i na voćkaste arome sa kojima eksperimentiše deo zanatskih pivara.

Konzumenti piva u našoj zemlji imaju jasno definisan afinitet ka pivu i oni su okrenuti poznatim i prepoznatljivim stilovima, odnosno lagerima, pšeničnim pivima i stautima. Srpske zanatske pivare su bezuspešno pokušavale da nametnu neke nove stilove, međutim u tome nisu uspele.

Dovoljno govori podatak da je udeo kraft piva, u ukupnoj potrošnji piva u Srbiji, već nekoliko godina na nivou od oko 0,5 odsto. Ovu statistiku su dobro pročitale i razumele velike pivarske kompanije i tržištu Srbije ponudile premium i super premium brendove lagera, pšeničnih piva i stauta – i nisu pogrešile.

Premium pivo svuda prisutno

Kanali prodaje skupljih piva, u koje spadaju i srpska kraft piva i premium i super premium brendovi, su veliki trgovinski lanci, male komšijske prodavnice, specijalizovane prodavnice piva i HORECA kanal. Srpsko kraft pivo se isključivo prodaje u HORECA kanalu i u specijalizovanim prodavnicama za pivo, koje su sve ređe na našem tržištu.

Zbog specifičnog načina proizvodnje, a koji zahteva kontrolisani transport, skladištenje i prodaju, srpska kraft piva nisu se našla ili su se vrlo malo našla na policama trgovinskih lanaca, a u kojima se najviše kupuje pivo i koji su ove godine dominirali, kada je reč o prodaji. Ovo je možda jedan od ključnih razloga zbog čega su premium i super premium brendovi uspeli da osvoje kupce i steknu naklonost konzumenata.

Kvalitet prodaje premium pivo

Cene srpskih kraft piva su visoke iz više razloga, ali ova piva i ne mogu da budu jeftina. Da li mogu da budu nešto jeftinija – Da mogu, ali je potrebno zadovoljiti određene uslove da bi se cena snizila. Cenu diktira tržište, odnosno proizvodnja i potražnja.

Potražnja srpskih kraft piva nije velika, proizvodnja je mala i cene su visoke. Nasuprot tome cene premium i super premium brendova velikih pivarskih kompanija jesu visoke, ali znatno niže od cene srpskih kraft piva.

Njihov kvalitet nije upitan, odnosno vrlo je visok i u istom rangu kao srpska kraft piva. Niža cena ovih piva sigurno je uticala na kupce da probaju premium i super premium brendove – Kada su ih jednom probali, svojom cenom i kvalitetom su ih vezali za sebe.

Premium pivo svuda vidljivo

Mnoge studije jasno pokazuju da je marketing „pola posla“ i da su smislene kampanje i davanje u marketing, dugoročno veoma isplativi.

Ovu činjenicu jako dobro zna menadžmet velikih pivarskih kompanija i kroz razne vrste marketinga, ali i sinergijski odnos marketinških kampanja, uspeli su da približe premium i super premium brendove široj populaciji, te da vežu za sebe jedan deo konzumenata.

Svrhu marketinga, odnosno brendiranja svojih proizvoda, te na taj način vezivanje dela konzumenata za određeni brend, još uvek ne shvataju srpske zanatske pivare ili jednostavno nemaju novca ili pogrešno plasiraju novac, koji treba da se usmeri za davanje u marketing.

Facebook
Twitter
LinkedIn
WhatsApp
beerstyle marketing 1