BOŽIĆNO PIVO Deda Mraz ne privlači domaće pivoljubce

Bozicno pivo

Da li ste se ikad zapitali zašto Evropljani, posebno „severnjaci“, i Amerikanci obožavaju božićno pivo, a Srbi ili ne znaju šta ono predstavlja ili ga ne smatraju za pivom

Kako se bliže novogodišnji i božićni praznici u evropskim metropolama, a posebno u Skandinavskim zemljama, police u marketima pune su božićnih piva, sa čijih se etiketa smeškaju Deda Mraz, odnosno Sveti Nikola i irvas Rudolf. Po pravilu, to su začinjena i zahmeljena piva, čija osnova je često prepečeni slad, ali čiji stil ipak nije standardizovan.

Karakteristike božićnog piva

A da bi se pivo svrstalo u božićno trebalo bi da poseduje i određene karakteristike. Po nekom nepisanom pravilu ovo su tamna i sladna piva, koja često sadrže visok procenat alkohola. Praksa je da i proizvođači u pojedine priznate stilove dodaju i začine poput korijandera, karanfilića i muskatnog oraščića, te takva piva prodaju kao božićna piva. Ideja pivara je da putem aromatičnog ukusa pivopijama osveže sećanje na britansku tradiciju toplog začinjenog Vassail piva.

Duga tradicija božićnog piva

Praznično pivo je u zemljama zapadne Evrope sredinom prošlog veka komercijalizovano, jer su pivari uočili da od njega mogu dobro da zarade. Međutim i pre komercijalizacije, ovo pivo se pilo u mnogim državama i zato slobodno možemo da kažemo kako ono ima dugu tradiciju.

Sve je krenulo od Vikinga

Božićno pivo su popularizovali Vikinzi, koji su ga ispijali tokom svog Božića, koji je padao u julu, a u čast bogovima, kada su neretko žrtvovali i životinje. Ispijanje piva u Skandinaviji se nastavilo, čak i kada je hrišćanstvo postalo zvanična religija Norveške, a tada je i kralj Hokon I zahtevao da se u svim domaćinstvima kuva julsko pivo. Oni koji to nisu želeli da urade morali su da plaćaju visoke novčane kazne, uz pretnju da će im naredne godine oduzimati imanja. Zato se i danas, s prvim danima novembra, Norvežani uveliko snabdevaju s juleøl, odnosno božićnim pivom. I Engleska ima dugu tradiciju ispijanja ove vrste ili stila piva, a na sećanje kada su kod kralja Ričarda II organizovane gozbe u čast Božića. Tada bi se na dvoru pojelo 28 volova i 300 ovaca, a i ispijalo se i posebno božićno pivo, koje se isključivo za tu priliku kuvalo.

Evropa voli božićno pivo

Druge evropske zemlje takođe su imale svoju tradiciju i svoje verzije božićnog piva, ali je zvanično belgijski brend Stella Artois prvi pokrenuo komercijalnu proizvodnju ovog piva, davne 1926. godine. S obzirom na to da stella na latinskom znači zvezda, ovo pivo je trebalo da obeležava božićnu  atmosferu. Međutim, pošto nije bilo karakteristično tamnog i sladnog ukusa, niti je podsećalo na božićna piva Skandinavije njegova popularnost kao božićnog piva je brzo pala. Doduše, kvalitet Stella Artois piva je prepoznat i ono je postalo jedan od najprepoznatljivijih svetskih brendova, ali o tome neki drugi put.

Komercijalizacija božićnog piva

U godinama koje su usledile tradicija ispijanja prazničnog piva proširila se praktično na sve države u kojima se proslavlja Božić i zato danas Nemačka, Francuska, Engleska, ali i Belgija imaju svoje adute sezonskih komercijalnih piva. Danska takođe, a oni tradicionalno ispijaju božićno pivo na proslavi J-Dag (J-Dai). Zapravo reč je o prazniku koji se ne može pronaći u kalendarima, a običaj nalaže da tokom proslave i pevanja božićnih pesama ispijaju na galone omiljenog piva. Ceo hepening počinje 3. novembra u 20:59 sati. Tada su danske ulice i barovi prepuni lokalnog stanovništva, ali to je i dan kada Tuborg u prodaju pušta svoje božićno pivo. Prvi J-Dag proslavljen je 1990. godine, odnosno devet godina nakon što je Tuborg prvi put lansirao posebno božićno pivo poznato pod imenom Julebryg.

120 godina božićnog piva u Americi

I sa druge strane okeana božićno pivo je vrlo popularno, s tim da danas Amerika prednjači s njegovom proizvodnjom. Prva komercijalna praznična piva u SAD počela su da se proizvode s početka 1900. godine, ali su ubrzo zbog prohibicije nestala sa tržišta. Usledila je duža pauza, da bi 75 godina kasnije božićno pivo ponovo ušlo na velika vrata i to zahvaljujući pivari Anchor Breving Co. u kojoj se skuvalo prvo božićno pivo, pod nazivom Our Special Ale. Od tada do danas i mnoge druge američke pivare u ponudi imaju sezonska piva, koja su u Americi svrstana, odnosno kategorisana u božićni stil piva.

U pretrazi sajta BeerAdvocate trenutno postoji preko 170 aktivnih unosa za stil christmas ale, od kojih većina dolazi iz Sjedinjenih Država. Popularne pivare poput Sam Adams, Sierra Nevada i Goose Island nude sezonska piva za praznike, koja se distribuiraju i konzumiraju širom Amerike.

Srpsko tržište ne prepoznaje fenomen božićnog piva

Kada je reč o Srbiji slika je potpuno drugačija, jer proizvodnja božićnih piva skoro i da ne postoji, a njegovo sezonsko konzumiranje je svedeno na minimum. Činjenica je da se praznično pivo ne proizvodi ni u industrijskim niti u kraft pivarama, sem retkih izuzetaka, a kao razlog pivari navode slabu potražnju i ekonomsku neisplativost. I zaista, istini za volju, da bi se stekle nove konzumentske navike, pivare bi trebalo da ulože pozamašnu svotu novca u marketing, posebno trade marketing, kroz koji se na licu mesta rade kampanje kako bi se animirali potrošači da kupe neki proizvod. Pivari su svesni da sve ovo predstavlja veliki rizik, jer pitanje je koliko bi sluha imali srpski konzumenti za novinu na domaćem tržišu. I zato se praktično sve vrti u krug – konzumenti ne piju božićno pivo jer ga nema na tržištu, a pivari ga ne proizvode ili ga ne plasiraju na tržište, jer smatraju da nema ko da ga pije.

Kraft pivare probijaju led

Međutim, nije sve tako crno, jer su se retke pivare odvažile da pivopijama ponude i ovaj stil piva. Jedna od njih je pivara The Black Turtle iz selu Kukujevci, koje se nalazi nadomak Šida. Naime, kada se približi sezona božićnih i novogodišnjih praznika, popularna Crna Kornjača priprema praznično pivo.  U pitanju je stil inspirisan čuvenim belgijskim začinjenim pivima, koje se priprema po originalnoj recepturi i uz dodatak cimeta, anisa i kore od pomorandže.  Bronzano narandžaste je boje, veoma je pitko i karakteristično je po  osvežavajućem ukusa i sa količinom alkohola koja ne prelazi 5 odsto. Međutim ovo pivo ne može da se kupi u marketima, a jedino može da se proba u pabovima TBT Pub 2 i Bistro Klemenso. I iz zanatske pivare RazBeerbriga ove godine najavljuju da će po već ustaljenoj praksi skuvati novogodišnji specijal, ali ovog puta sa drugarima iz Beercuz.ns. Za sada se još uvek ne zna o kojem je stilu reč.

Tuborg Christmas Brew iz Carlsberg Srbija

Podsećanja radi, proteklih godina,  pred novogodišnje i božićne praznike, i kompanija Calsberg Srbija je izbacivala na tržište Tuborg Christmas Brew, ali koliko primećujemo ove godine ga još uvek nema u prodaji.

Podelite članak

PROČITAJTE I:

PIVO SA OBALE DUNAVA

Davne 1748. godine je Marija Terezija počela da naseljava prostore Vojvodine doseljenicima iz Austrije i Nemačke. Počeci proizvodnje piva u

Restoran Piazza dei Fiori

Restoran Piazza dei Fiori je smešten u samom srcu grada na Cvetnom trgu, u oazi mira i zelenila. Relaksirajuća atmosfera

UVOZNA PIVA NIŽE CENE Korektna i jeftina piva

Kada govorimo o pivima nižeg cenovnog ranga valjalo bi napomenuti da je njihov kvalitet usklađen sa cenom, ali i da se u mnogim slučajevima odabirom ovih piva konzumenti prijatno iznenade.

UVOZNA PIVA VIŠE CENE Piva za one dubljeg džepa

Potrošači u Srbije vole da probaju sve što je novo i lako se prilagođavaju na dobar kvalitet, a ukoliko su bolje platežne moći, najčešće biraju piva iz Nemačke, Češke, Francuske, Meksika, Belgije, Irske, Holandije.

BANJALUČKA PIVARA Najprepoznatljiviji brend Banjaluke

Zahvaljujući tradiciji dugoj više od 150 godina i beskompromisnom kvalitetu, koji je utkan u DNK kompanije, Banjalučka pivara odavno je prešla granice regiona i postala najprepoznatljiviji brend iz Banjaluke.

pretplata