Na našem tržištu prisutan je velik broj pivskih brendova, u različitim cenovnim kategorijama, i interesantno je da je većina tih piva, kada je reč o njihovom kvalitetu, odlično spravljena za cenovnu kategoriju kojoj pripada, te da odlično definiše pojam cena-kvalitet
Izreka “Svaka roba nađe svog kupca” odavno se odomaćila i među trgovcima, ali i potrošačima. To praktično znači da će svaki kupac uvek i u skladu sa svojim mogućnostima kupiti proizvod, čiji kvalitet prema njegovom mišljenju prati cenu. Identično je i u svetu piva, kada konzument kupuje proizvod koji po njegovom mišljenju ima dopadljiv ukus, miris i aromu, te na osnovu ovih parametara odlučuje koliko je spreman da plati.
S druge strane i svaki brend poseduje svoju cenovnu osetljivost, što zapravo predstavlja vezu između cene, kvaliteta i kupovne moći. U našoj zemlji viša cena proizvoda obično znači i slabiju prodaju, dok niža cena najčešće garantuje da će se proizvod brže prodati.
Srbija kupuje jeftine proizvode
Zato i ne čudi što su piva poput Lava, Jelena, Zaječarskog, Valjevskog ili Niškog i najprodavanija, odnosno najpopularnija među ovdašnjim potrošačima piva. Pomenuti brendovi u maloprodajnim objektima i megamarketima imaju skoro pa identičnu cenu, koja iznosi, za pola litre piva u staklenoj ambalaži, između 60 i 68 dinara, s tim da su ovi brendovi često i na akcijama i zato njihova cena, a posebno oko praznika, biva i znatno niža. Sem domaćih, u ovu ili nešto nižu kategoriju spadaju i uvozna piva koja plasiraju trgovinski lanci, a dobar primer za to jesu Lidl i Aman, koji svojim potrošačima nude piva svojih trgovinskih marki. Zaštitni znak Lidla je brend Argus, sasvim korektno pivo, koje se prodaje po vrlo popularnoj ceni iz niže cenovne kategorije. Ta piva su sasvim korektna, sa karakteristikama i aromom koja je u skladu sa njihovom cenovnom kategorijom. Ona su nešto nižeg kvaliteta od domaćih industrijskih lagera, te i cenovno jeftinija.
Dobar odnos cene i kvaliteta u nižoj cenovnoj kategoriji
I domaća i uvozna piva odličan su primer kako kvalitet utiče na cenu i zato možemo da kažemo da su sva ta piva sasvim dobrog kvaliteta u odnosu na cenu. Naravno, ova tvrdnja se podrazumeva kada se uvaži njihova cenovna kategorija i taj odnos cene i kvaliteta je odlično balansiran.
Piva iz niže cenovne kategorije uglavnom spadaju u svetle industrijske lagere, blago su gazirana i imaju odgovarajuću gorčinu i solidnu penu. Vrlo su sličnog ukusa, a ono što je najvažnije u svemu jeste da su industrijske pivare napravile pun pogodak pošto su iskalkulisale da zapravo od ovih piva imaju i najveću finansijsku isplativost. Naime, oni potrošačima nude kvalitetno pivo nižeg cenovnog ranga i u okviru te cene konzumenti dobijaju ono najbolje za svoje pare.
Odlična piva nudi nešto viša cenovna kategorija
Domaći pivari, ali i distributeri, vode računa da potrošačima ponude proizvode koji nisu previše skupi i koji spadaju u višu kategoriju kvaliteta. To se odnosi na brendove poput Heineken, Nikšićko IPA, Nikšićko Tamno, Laško Zlatorog, Erdinger, Estrella DAMM, Grolsch ili recimo Kozel.
Ova piva se uglavnom prodaju u atraktivnijem pakovanju i njihova cena varira između 122 i 164 dinara. U odnosu na lagere iz niže cenovne kategorije imaju puniji i kompleksniji ukus, aromatičnija su, a pri njihovoj proizodnji se koriste i nešto kvalitetniji sastojci. Kao i piva za široku potrošnju i ova imaju odličnu konekciju sa kupcima, jer su cenovno umerena i dostupna širokoj publici.
Piva niže i srednje cenovne kategorije spadaju u klasu ekonomičnih proizvoda, kod kojih je odlično ukombinovana cena sa kvalitetom. Kod ovih piva nećete pogrešiti, ako se odlučite za bilo koje od navedenih brendova, ali nemojte očekivati da pivo u cenovnoj kategoriji od oko 70 dinara ima isti kvalitet kao ono od recimo 120 dinara.
Može se zaključiti kako cenovna kategorija piva na srpskom tržištu opravdava njegov kvalitet, pa shodno tome možemo reći da se kod nas većinski piju kvalitetna piva u različitim cenovnim kategorijama
Premium segment nudi premium kvalitet, ali i višu cenu
S druge strane imamo i premium segment piva, gde visoka cena prati visok kvalitet. Takođe, kada je reč o premium proizvodima, među kupcima najčešće vlada čvrst stav, a koji bi mogli da definišemo kao – Skupo i luksuzno pivo mora da bude i kvalitetno.
Kada govorimo o premium pivima ona obavezno moraju da se proizvode od visokokvalitetnog hmelja i slada, kao i od posebnih vrsta kvasaca, kako bi njihova visoka cenovna kategorija opravdala sam vrhunski kvalitet. Primeri odličnog premium piva su irski O‘HARA‘S Premium Irish, holandski Grolsch Premium Pilsner, neki od italijanskih Peroni Gran Riserva, kao i irsko Guinness pivo.
Njihova cena se kreće od 200 do 300 dinara, s tim da se ona pakuju u ambalažu od pola litre. Kod ovih piva miris i aroma su mnogo istančaniji i puniji, te se u njihovim ukusima oset aromatične note koje potiču od visoko-kvalitetnog hmelja.
Elastične cene dovode brend do nestajanja
Važno je napomenuti da pojedini pivski brendovi imaju i takozvane granice cenovne elastičnosti, te njihovi proizvođači povećavaju cenu do te mere da kupac takvu robu ne može da priušti. Elastičnost cena se upotrebljava kod vrhunskih proizvoda i ovaj eksperiment je često uspešan na najbogatijim tržištima, ali često katastrofalan na siromašnim tržištima. Ovakvi pokušaji najčešće vode do urušavanja brenda i proizvoda, na slabo – platežnim tržištima.
U Srbiji se, kada govorimo o fenomenu elastičnosti cena, to odnosi na kraft piva. Reč je o proizvodima najviše cenovne kategorije, kod kojih se nekad nerealno visoke cene pravdaju specifičnom i ručnom proizvodnjom, ali i kreiranjem posebnih stilova i malim količinama. Ukus ovih piva je potpuno različit od onog koje ima masovno pivo i nije diskutabilno da su ovo vrhunska piva, čija cena treba da prati takav kvalitet.
Kraftovi najčešće staju između 220 i 485 dinara, s tim da se pakuju u ambalažu od 0,33 litara. Ovako visoka cena piva proizilazi iz činjenice da se pri proizvodnji kraft piva koriste uvozne sirovine. Ukus kraft piva pojedinima je dopadljiv, a nekima i ne, i zato je malo onih koji su spremni da plate pivo po vrlo visokoj ceni.