SAVRŠEN PAR HRANE I PIVA Restorani nude velik izbor

savrsen par hrane i piva

Otmeni ili kako se još u žargonu nazivaju fensi restorani nikada nisu nudili pivo kao alternativu.

Možda je razlog tome jer nisu na svoje karte pića dodavali piva koja mogu da se uparuju sa hranom ili su prosto smatrali da njihova klijentela neće dobro reagovati na nametanje novih ukusa ili trendova, no vremena se menjaju.

U jednom trenutku, pre desetak godina, činilo se da da će uparivanje hrane i piva postati trend i čak su masovno kreirani pivski meniji. Bio je to momenat kada je kraft pivo na velika vrata zakoračilo na ugostiteljsku scenu Srbije, ali i kada se masovnije počelo pričati, nuditi i konzumirati premium i super premimum pivo velikih industrijskih multinacionalnih giganata koji posluju i u našoj zemlji.

Nekako u to vreme pivo se masovno nudilo kao drugačiji par hrani u pabovima i restoranima, no ova ponuda nikada nije zaživela u otmenim restoranima u kojima je vino bilo dominantno kao savršen par hrani.

Možda vino i jeste savršen par hrani, zbog svojih karakteristika, ali i pivo, posebno neka kraft piva i pojedina premium piva velikih industrijskih pivara nikako ne treba otpisati.

Ponuda piva u otmenim restoranima

Bilo kako bilo, otmeni ili kako se još u žargonu nazivaju fensi restorani nikada nisu nudili pivo kao alternativu. Možda je razlog tome jer nisu na svoje karte pića dodavali piva koja mogu da se uparuju sa hranom ili su prosto smatrali da njihova klijentela neće dobro reagovati na nametanje novih ukusa ili trendova.

Možemo da tražimo odgovor na ovo pitanje iz više uglova, ali to nije tema.

Tema je koje pivo naručiti uz koju hranu u otmenom restoranu, ako znamo da im ponuda piva nije impresivna i da sigurno u ponudi nemaju kraft piva ili je ponuda kraft piva svedena na neku IPA ili pale ale ili eventualno staut. Mi ćemo poći od premise da svaki otmeni restoran, koji drži do svoje ponude, treba da ima na karti pića neko kraft pivo i nekoliko premium ili super premium piva pivarskih korporacija koje posluju kod nas.

Kada polazimo od pretpostavke da na karti pića imaju premium ili super premium pivske brendove, ovde podrazumevamo neko vrhunsko pšenično pivo, neki ozbiljan lager i neki odličan staut.

Dominantno tradicionalna i internacionalna kuhinja

Pre bilo kakve preporuke, trebalo bi da znamo, a to se pre svega odnosi na redovne goste ili povremene goste ili pak slučajne goste otmenih restorana kakva je njihova ponuda. Generalno većina ovih restorana nudi ala cart jela, u zadnje vreme i neki vrhunski dnevni meni, koji uključuje glavno jelo najčešće tradicionalne kuhinje, i sledove manjih porcija koji su idealni za uparivanje sa, u ovom slučaju, pivom. Takođe, ovi restorani najčešće nude jela internacionalne kuhinje ili neki vid sinergije internacionalne i tradicionalne kuhinje, gde šefovi do perfekcije dovode kombinacije i nude ih gostima.

savrsen par hrane i piva2

Pored internacinalne i tradicionalne kuhinje i miksa ova dva pristupa kreiranju hrane, nije retko da ovakvi restorani imaju specijalizovanu ponudu, odnosno da nude lokalnu hranu nekog dela Evrope, neke zemlje Evrope i sveta ili recimo sužavaju svoj izbor na neku regiju i nude tipična jela za taj deo sveta ili pojedinačne zemlje.

Da ne bi puno širili, naše predloge definisaćemo na osnovu najšire ponude odnosno onog što ćete najčešće od jela zateći u otmenim restoranima, a to su tradicionalna srpska jela, internacionalna jela i sledovi manjih porcija koji su obično kreirani na bazi internacionalne kuhinje.

Tradicionalna kuhinja i pivo

Bilo bi potpuno nepravedno ne početi od gibanice, koja je ponos naših jela – predjela, i koja se u otmenim restoranima pravi od dva možda najpoznatija tipa sira prisutna na našim stolovima – sjeničkim i punomasnim, koji u pravoj kombinaciji čine gibanicu upravo onim zbog čega je svi volimo i zbog čega stranci kada je probaju ostaju očarani jednostavnošću ovog jela, ali i njegovom perfekcijom ukusa.

Uz gibanicu vaš odabir bi moralo da bude IPA piva i to iz više razloga, a vama ostavljamo da zaključite i zbog čega. Uz tradicionalna jela, koja se služe po otmenim restoranima, a koja podrazumevaju dugo pečena mesa koja se najčešće prelivaju jačim sosevima i koja se služe uz aromatizovan krompir ili pire od celera ili šargarepe, svakako tražite neki kvalitetan lager ili pilsner.

Ukoliko ste poručili neko od tradicionalnih kuvanih jela, tipa recimo pasulj sa vrhunskom kobasicom – roštilj ili sušenom ili sarmu sa rebrima sušenim na bukovom drvetu, važ izbor bi bez sumnje trebalo da bude pšenično pivo koje će se savršeno dopuniti sa ovom hranom, posebno ukoliko ne jedete hleb, koji u otmenim restoranima uz ova jela i ne služe, sem ako vi to ne tražite.  Kada smo već kod tradicionalne hrane, odnosno dezerata koje služe, nikako ne bi trebalo da propustite par karamelno-čokoladnog stauta koji bi poručili uz palačinke sa medom i orasima.

Internacionalna kuhinja i pivo

Kada je reč o internacionalnim jelima, a koja su u velikom broju prisutna na meniju otmenih restorana, teško je napraviti selekciju najčešćih jela i ponuditi piva kao savršen par. Teško jeste, ali nemoguće nije. I ovde ćemo poći sa stanovišta šta je najčešće u ponudi i pokušaćemo da generalizujemo i prilagodimo piva ukusima hrane. Ukoliko se opredelite za neku ribu ili morske plodove sa menija, bilo da su oni pravljeni na grilu i posluženi uz neki salatni prilog ili da su dodatak nekim jelima tipa paste ili rižota, bez razmišljana zatražite lager ili pilsner, ali ne bilo kakav. Jako je važno da bude iz kategorije premium ili super premium piva.

Uz pečena mesa, najčešće goveđa, pravila internacionalne kuhinje nalažu slatkaste sosove i priloge od začinjenih knedli i neki pire, bilo od krompira ili nekog slatkasto-gorkog povrća. U internacionalnoj kuhinji često se u jelu kombinuju slatkasto-mesno-kiseli ukusi, koji ako se dobro kreiraju čine da doživite eksploziju ukusa u vašim ustima.

Uz ovakva jela bez mnogo dileme poručite kao idealan par neki staut, bio on kraft ili iz premium ili super premium segnemta velikih pivara, koji svojim čokoladno-kafenim aromama najbolje ide baš uz ovakva jela. Upravo ovakav staut treba da je pratioc i važeg dezerta, jer u ovakvim restoranima dezerti zasnovani na internacionalnoj kuhinji najčešće kao osnov imaju čokoladu, marcipan, karamelu ili nešto slično tome.

Ukusi dezerata kreiranih sa ovim osnovama prosto su savršen par staut pivu.

Sledovi hrane i pivo

Ako ste hrabri, znatiželjni i željni istraživanja, u otmenim restoranima vi ste neko ko će se odlučiti za manje sledove hrane, koji svojim ukusima i kompleksnošću prate jedni druge i čine da njihovim odabirom uživate u vrhuncu gastronomsko-hedonističke ponude restorana u kom se nalazite. Ovi sledovi hrane, najčešće definisani kroz pet gangova, master delo su šefova kuhinja koji ih pripremaju.

Oni  kreću od nekog interesantno kreiranog predjela i završavaju se dezertom, odnosno startuje se sa relativno lakim jelom, koje slede sve kompleksnija i interesantnija, da bi se sve završilo iznenađujućim dezertom.

Ovi sledovi ili gangovi, vrhunski spravljeni i rađeni po principu slow food kuhinje traže određeno vreme za pravljenje, konzumiranje i uživanje u njima. Oni mogu biti kreirani od raznih namirnica, kombinovani od mesa, ribe, povrća, voća, sosova, dodataka začina, ali im je svima zajedničko da ostavljaju bez daha. Ukoliko se odlučite za ovakve sledove hrane u otmenom restoranu, teško da vam možemo sugerisati šta da popijete jer je ponuda kombinacija beskonačna i puštena na maštu šefovima kuhinja.

Ono što vam možemo predložiti je da pitate konobara za savet, ako je edukovan, a trebalo bi da jeste, ili da se držite starih i oprobanih pravila, koja doslovno kažu da sledovi idu od lakših ka kompleksnijim i da se završavaju dezertom. S tim u vezi i vi se držite pravila da uz ove sledove naručujete piva od lakših ka težim, odnosno od jednostavnijih po aromatskim kompleksima, do robusnijih i punih ukusa i mirisnih nota.

To praktično znači da uz prvi sled poručite lager ili pilsner, uz drugi pale ale, uz treći pšenično pivo, uz četvrti IPA i uz peti staut.

Facebook
Twitter
LinkedIn
WhatsApp
beerstyle marketing 1