Sitnice rešavaju večitu dilemu

Za razliku od vina za koje postoji i izreka „što starije, to bolje" pivo treba popiti što pre. Ono je namenjeno brzoj konzumaciji, a što se više udaljavamo od datuma proizvodnje, ukus piva ume da bude gori. Pivo koje je proizvedeno pre sedam dana ima puno bolji ukus od onoga koje je iz pivare izašlo pre pola godine!

Pivo sadrži sastojke, koje podležu oksidaciji, pa i u fabrički zatvorenoj boci. Stoga stručnjaci preporučuju, a ovih dana prenosi češki portal Mladi front dnes u tekstu Hane Večerkove, da pivo pijete što je moguće svežije. Pivo je živi organizam, kažu stručnjaci, koji, baš kao i ljudi, stari. Miris oksidacije ili starosti pojaviće se pre ili kasnije, baš kao bore, koje nije moguće izbeći. Zato je najbolje pivo piti sveže.

Dobro, samo kako će obični, prosečni pivopija znati da je pivo sveže? Naime, na etiketi je označen samo datum do kojeg pivo treba popiti, odnosno do kada proizvođač garantuje njegovu ispravnost, ali tamo nema datuma proizvodnje. Nemoguće je ni otkriti da li je proizvedeno pre sedam dana, mesec, ili pola godine. Naime, ne znamo koliki je zapravo rok trajanja, je li to tri meseca, godina…

Slično je s jogurtom, koji također nema datum proizvodnje, nego samo datum do kojeg ga treba pojesti, ali tu se radi o samo par dana, i jogurt stoji u rashladnim vitrinama. Za razliku od njega, za pivo ne možemo znati jesu li ga trgovci držali u uslovima koji se preporučuju za pivo, ili nisu. Ne znamo ni znaju li trgovci kako pivo treba skladištiti. I nikada ne treba isključiti mogućnost da su se gajbe piva celi dan grejale na suncu u nekakvom dvorištu, ili su se možda smrzavale na snegu uz temperaturu ispod nule.

Pivo bi trebalo držati na hladnom i tamnom mestu. Svetlost mu škodi. Bilo bi dobro da na etiketi piše: držite na temperaturi do 10 stepeni Celzijusa, jer kod jogurta, primera radi, takva preporuka stoji, ali pivo je nema. Tada bi trgovci morali da postupaju u skladu s deklaracijom, a ovako ne moraju ništa. Niko ih neće kazniti i ako pivo drže na suncu, jer to propisi ne brane. Propisi dakle idu na ruku proizvođačima i trgovcima, a ne potrošačima.

No, ima i dobrih vesti. Neka piva unose datum proizvodnje u kod šarže. Naravno, radi se o češkim pivarama i o samo retkim izuzecima. Na primer, piva koja proizvodi Prazdroj iz Plznja, na etiketi možete naći ovakvu oznaku: LA2021. To znači da je pivo proizvedeno 21. januara. Uz interne oznake smene i šefa proizvodnje, datuma je kodiran u poslednje tri brojke, i to tako što označava dan u godini, od njenog početka. Kad bi pisalo LA2365, to bi značilo da je pivo proizvedeno 31. decembra.
 

Facebook
Twitter
LinkedIn
WhatsApp
beerstyle marketing 1