ISTRAŽUJEMO Da li je Srbiji potreban ozbiljan pivski festival

da li je potreban festival

Danas se u Srbiji prodaje više piva nego ikada pre, danas u Srbiji postoji veliki broj različitih stilova piva, danas se u Srbiji prodaje nikada veći broj pivskih etiketa, danas u Srbiji posluje preko 50 kraft pivara, tri regionalne i tri multinacionalne pivare, ali danas u Srbiji ne postoji ni jedan istinski pivski festival

Prema definiciji festival piva je manifestacija na kojoj se isključivo degustira i promoviše masovno i kraft pivo. U svetu ova praksa postoji vekovima i festivali ovog tipa se organizuju u skoro svakom manjem ili većem mestu. Organizacija festivala svakako pomaže i turizmu, jer se za vreme festivala povećava broj gostiju iz zemlje i inostranstva. Za vreme festivala posetioci imaju priliku da na jednom mestu probaju ogroman broj piva različitih stilova i proizvođača.

Međutim, kada je reč o Srbiji, većina festivala koje nazivaju pivskim fokusiraju se na muzičku scenu, hranu, kao i puku prodaju piva na improvizovanim tezgama. Na tezgama, najčešće rade promoterke koje nisu edukovane i one ne mogu da daju nikakve informacije u vezi proizvodnje, što istini za volju posetioce-ljubitelje piva treba najviše i zanima.

Promocija piva, a ne prodaja

Najbolji reprezenti pravih pivskih festivala jesu Oktoberfest, te američki i češki veliki festivali piva, na koje bi i naši pivari mogli da se ugledaju, jer kod nas ovakav tip manifestacija praktično i ne postoji. Svedoci smo da se na našim pivskim festivalima sve vrti oko prodaje piva, jer najveći broj učesnika festivale posmatra kao kanal prodaje. Domaći organizatori zapravo glavni akcenat stavljaju na muzičke zvezde, dok je pivo često u drugom planu.  S druge strane, na svetski poznatim festivalima, muzika, hrana i zabava jesu uključeni, ali ove stavke nisu primarne kao što je to slučaj kod nas. Zato se postavlja u pitanje da li su domaći organizatori dovoljno zreli za organizovanje klasične pivske priredbe, te ako jesu da li prepoznaju šta je pivski festival.

Možda nisu organizatori nedorasli zadatku, već kraft pivare, jer kao najmasovniji učesnici festivala, ne razumeju svrhu festivala.

Samo degustacija

Jedna od najbitnijih stavki na festivalima piva jeste njegova degustacija, koja uključuje ispijanje mnoštva različitih piva i to u manjim količinama, kako bi se u kratkom vremenskom periodu isprobali različiti stilovi i ukusi. Naravno, ovaj vid degustacije nije namenjen za napijanje, jer je primarna svrha zapravo bazirana na sticanju šireg znanja o dostupnim vrstama piva na tržištu. Takođe, kroz ovu vrstu promocije pivari ulažu u svoju prepoznatljivost, da bi kasnije mogli da na „krilima“ prepoznatljivosti animiraju ugostitelje i distributere, koji im postaju potencijalni kanal prodaje. Na klasičnim pivskim festivalima neretko se postavljaju i bašte koje su vrlo atraktivne za posetioce, jer se u njima insistira na ispijanje širokog spektra piva različitih ukusa, aroma i stilova. Degustacija je dozvoljena u neograničenim količinama, a po ceni ulaznice. Osim posetilaca festivala, važnu ulogu imaju i same pivare, koje kroz ležernu promocuju zapravo ulažu u svoje brendove, jer je praksa pokazala da je ovo i najbolji native marketing.

Takmičenja važan deo festivala

Na klasičnim pivskim manifestacijama često se organizuju i takmičenja, na kojima profesionalni žiri ocenjuje i dodeljuje nagrade za najbolje pivo festivala, što proizvođačima kasnije olakšava lakši izvoz ili uvoz, ali i bolji plasnam proizvoda. Valjalo bi napomenuti da se u svetu uzorkovanje piva ne naplaćuje, a sve zarad privlačenja maksimalnog broja kupaca. Svi ovi primeri dobre prakse mogli bi da se primenjuju i u našoj zemlji, ali samo u slučaju kada bi se oko organizovanja festivala okupile sve domaće velike i regionalne pivare, te relevantne kraft pivare, ali u uvoznici i distributeri piva. Naravno, u pivske festivale bi trebalo uključiti i srednje i male kraft pivare, jer bi samo udruženim snagama mogli da prikažu kakva je stvarna pivska scena u Srbiji.  Naravno klasični pivski festivali su odlična mesta da se domaćim i stranim distributerima predstave i nova piva, koja tek treba da se nađu na tržištu.

Potencijal postoji

U celu ovu priču bi mogli da se uključe i novi potencijalni pivari koji bi na licu mesta dobijali savete, ali i kurseve iz kuvanja piva od iskusnih pivskih majstora i tehnologa. Ne treba zaboraviti na činjenicu da se pivske manifestacije održavaju tokom cele godine, mada su jesenji i letnji meseci najčešće rezervisani za to. Zapravo svaki pravi svaki festival piva poseduje svoju regionalnu notu, a ujedno sem promocije brendova uvek imaj i slavljeničku atmosferu, gde se cela priča fokusira prvenstveno na pivo. Poznati pivski festivali, a posebno oni američki, često organizuju i akcije humanitarnog karaktera, na kojima se izdvaja deo novca za razna udruženja. Sve ovo bi moglo da zaživi i u Srbiji i to sa minimalnim ulaganjima, jer se novac ne bi trošio na razne izvođače, a štandovi bi mogli da se iznajmljuju po razumnim cenama. Ovo je vrlo izvodljivo , jer srpska pivska scena ima potencijal, ali se postavlja pitanje da li je Srbija zaista spremna za ovaj iskorak i organizaciju pravog pivskog festivala.

Facebook
Twitter
LinkedIn
WhatsApp
beerstyle marketing 1