ISTRAŽIVALI SMO: Srpske pivare u doba korone

Uvođenjem vanrednog stanja došlo je i do prekida rada svih ugostiteljskih objekata. Potpuno je presečen On Trade kanal prodaje prema HoReCa sektoru, a kada se zna da su neke naše vodeće pivare nešto manje od polovine svoje ukupne proizvodnje plasirale na ovaj način, jasno je da je situacija sasvim nezahvalna

Svaka ozbiljna kompanija ima precizno razrađene godišnje planove u kojima gotovo ništa nije prepušteno slučaju. Međutim, početkom ove godine, koju će biti nemoguće zaboraviti, niko nije mogao da pretpostavi šta će nas čekati svega nekoliko meseci kasnije. Pandemija COVID – 19 i borba protiv nekontrolisanog širenja ovog virusa doneli su promene u svakodnevnom životu svakog pojedinca, ali i u poslovanju. Težak udarac zadat je mnogim proizvodnim granama, pa tako ni pivska industrija nije izuzetak. 

Ni vodeće srpske pivare nisu se dugo vremena suočile sa ozbiljnijim problemom. Preciznije rečeno, nikada nisu bile u ovakvoj situaciji. Uvođenjem vanrednog stanja, policijskog časa i drugih strogih, ali neophodnih mera, došlo je i do prekida rada svih ugostiteljskih objekata. Potpuno je presečen On Trade kanal prodaje prema HoReCa sektoru, a kada se zna da su neke naše vodeće pivare nešto manje od polovine svoje ukupne proizvodnje plasirale na ovaj način, jasno je da je situacija sasvim nezahvalna. Uz sve to, delimično je pogođena i Off Trade prodaja u velikim lancima trgovačkih objekata i manjim trgovinskim prodajnim mestima. Nije bilo, a i sadasu redukovane,velike porodične proslave, svadbe i slave, nema ili se tek najavljuju fudbalske utakmice i drugi sportski događaji, rok koncerti i festivali, proleće je uveliko došlo, ali sezona roštilja u prirodi se nije zaukala. Praktično, nedostaje mnogo socijalnih dešavanja, druženja i proslava koje su bez piva gotovo nezamislive. Pivo je oduvek bilo svojevrsno ,,socijalno lepilo‘‘, a kod kuće, u karantinskim uslovima i bez okupljanja prijatelja, ipak se manje pilo. I to sve u trenutku kada je tržište u Srbiji, posle pada potrošnje piva pre nekoliko godina, počelo da se oporavlja i kada je, zahvaljujući velikom trudu naše pivske industrije, Srbija postala drugi svetski izvoznik piva na tržište EU.

Naše vodeće pivske kompanije i u ovoj kriznoj situaciji pokazivale su punu meru društvene odgovornosti. Poslovanje je u potpunosti  prilagođeno okolnostima, strogo su se poštovale sve mere SZO i naše Vlade kako bi se sačuvali zdravlje i bezbednost zaposlenih u kompanijama, ali i zdravlje i bezbednost potrošača i kupaca. Zaposleni kojima je vrsta posla to omogućavala obavljali su svoje radne aktivnosti od kuće, a oni koji su se morali pojaviti na radnom mestu imali su radno vreme prilagođeno novim okolnostima gde je sve učinjeno da se lični kontakti svedu na minimum i da se u potpunosti poštuju mere socijalne distance, a zaštitna oprema je bila obavezna, uz merenje temperature i redovnu dezinfekciju kompletnog radnog prostora. Neke pivare su u većoj meri smanjile svoje proizvodne operacije na određeni vremenski period, kako bi zaštitile zaposlene i tako doprinele borbi protiv širenja virusa. Vodilo se računa i o osetljivim kategorijama, pa tako oni koji od pre imaju neke zdravstvene probleme ili imaju više od 60 godina ostajali su kod svojih kuća, naravno kao punopravno zaposleni. 

Nije se zaboravljala  ni opšta situacija, pa je tako Apatinska pivara, na primer, uplatila Republičkom fondu za zdravstveno osiguranje iznos od sedam miliona dinara i tako pomogla našem zdravstvu u nabavci neophodnih sredstava za lečenje i podržala borbu protiv opasnog virusa. Ova pivara je, kao istaknuta članica Nacionalne agencije za lokalni razvoj (NALED) mnogobrojnim opštinama širom Srbije organizovala donaciju paketa bezalkoholnog piva u ukupnoj vrednosti od 1,2 miliona dinara. Isto tako je kompanija Carlsberg Srbija, u svrhu suzbijanja epidemije i borbe protiv širenja virusa, donirala pet miliona dinara nekim od najznačajnijih zdravstvenih institucija u Srbiji, a nisu zaboravili ni svoju lokalnu zajednicu, pa je ova kompanija donirala maske i dezinfekciona sredstva Domu zdravlja u Bačkoj Palanci, na čijoj teritoriji se nalazi čelarevska pivara. 

Možda ovaj tekst povremeno liči na zdravstveni bilten, ali takva su vremena. O tome kako će planeta izgledati posle smirivanja pandemije COVID – 19 postoje brojne, ponekad sasvim suprotne pretpostavke. Svet najverovatnije neće biti baš isti kao pre nekoliko meseci. Uz stotine hiljada ljudskih žrtava, ekonomiji  i poslovanju je na globalnom nivou naneta ogromna šteta. I Srbiji su naneti teški udarci i sigurno je da će trebati vremena da se stvari vrate barem na nivo pre početka pandemije. Ovo se odnosi i na naše velike pivare, a i na njihove verne konzumente od kojih su mnogi još uvek na prinudnom odmoru. Ali, treba biti i optimista. Popuštene su  stroge mere, a ljudi zasićeni karantinom i izolacijom sigurno će poželeti da se druže u hladovini neke bašte, pored reke, na planinskom proplanku, uz roštilj, a zna se da takva druženja nikako ne mogu da prođu bez neophodnog začina, piva. 

Facebook
Twitter
LinkedIn
WhatsApp
beerstyle marketing 1